מחסור במעונות. האוניברסיטה העברית
מחסור במעונות. האוניברסיטה העבריתפלאש 90

כבר מספר שנים שתלמידי החוג לפיסיקה באוניברסיטה העברית הלומדים את קורס המבוא "חשמל ומגנטיות" מיישמים את הנוסחאות הסבוכות הנלמדות בשיעורים בתחרות בסוף הסמסטר לבניית מנועים.

אולם בעוד שבשנים עברו המנצח בתחרות היה התלמיד שהצליח לבנות את המנוע המהיר ביותר, השנה המשימה הייתה דווקא הפוכה - בניית מנוע שיפעל כמה שיותר לאט.

למעלה משמונים סטודנטים התכנסו החודש באחד האולמות שבקמפוס אדמונד י' ספרא בגבעת רם בתקווה להציג את המנוע שמסתובב לאט מכולם ולזכות בפרס הנכסף – ארוחה חגיגית עם מרצי הקורס במועדון הסגל של האוניברסיטה.

"בניית מנוע שפועל במהירות נמוכה במיוחד היא אתגר מדעי והנדסי מסובך לא פחות מבניית מנוע מהיר" מסביר אחד מיוזמי התחרות ומרצה הקורס, ד"ר נדב כץ.

"הסטודנטים השתמשו באותם עקרונות פיסיקליים בהם משתמשים לבניית מנוע מהיר, אך נאלצו ללכת לקיצוניות ההפוכה ולהפגין לא מעט יצירתיות". לדברי ד"ר כץ המלמד את הקורס בצוותא עם ד"ר חגי איזנברג, "בשבועות האחרונים הייתה לא מעט התלהבות בקרב הסטודנטים לגבי התחרות ולמרות שהם לא היו מחויבים להשתתף עשרות רבות מהם נענו לאתגר ובנו מנועים".

עוד מוסיף כץ: "התלמידים ניסו לסחוט מצוות הקורס טיפים כיצד לבנות מנוע איטי, אבל בפועל אין דרך אחת נכונה לבנות כזה מנוע ואין פיתרון יחיד. המטרה שלנו הייתה לא להגביל את הסטודנטים אלא לתת להם דרור להתפרע עם הרעיונות שלהם".

ד"ר כץ מוסיף, כי לצד הרצון לאתגר את הסטודנטים, אחת הסיבות לעריכת התחרות הייתה הרצון של צוות הקורס להוסיף פלפל ועניין לעבודת ההוראה. "אין ספק כי יותר נחמד ומעניין לבוא במגע אישי יותר עם התלמידים, כמו שתחרות כזו מאפשרת. ההחלטה לשנות השנה את מטרת התחרות תרמה לסקרנות שלנו ואין ספק כי הסטודנטים הפתיעו עם מנועים מוצלחים ויצירתיים".

לאחר שנבחנה המהירות של כל אחד מהמנועים שהשתתפו בתחרות, נמצא כי הסטודנט אייל אברמוביץ שבנה מנוע המשלים סיבוב אחד רק כל שעה וחצי הוא הזוכה הבלתי מעורער בתחרות בניית המנוע האיטי ביותר. בכך זכה אברמוביץ בתהילת עולמים ובארוחה חגיגית עם מרצי הקורס.