חוטובלי
חוטובליפלאש 90

בעקבות פרסום המלצות דו"ח אדמונד לוי, תניח ח"כ ציפי חוטובלי על שולחן הכנסת הצעת חוק המאמצת את עקרונות הדו"ח.

הצעת החוק מבקשת לחייב הקמת טריבונל שיפוטי ביו"ש, שידון בענייני בעלות במקרקעין ביו"ש, הקמת מרשם מקרקעין ישראלי לאדמות יו"ש, החלת תקנת השוק הישראלית ביו"ש (כשמקרקעין נקנים בתמורה ובהסתמך על המרשם בתום לב, הרכישה מוכרת אף אם הבעלים הוא לא זה שמכר). בנוסף גם תכלול ההצעה דרישה להחלת חוק התכנון והבנייה על יהודה ושומרון.

בדברי ההסבר להצעת החוק כותבת חוטובלי: "במשך שנים רבות שטחי יהודה ושומרון, ששוחררו ע"י מדינת ישראל במלחמת מגן ב-1967, נחשבו ע"י משפטנים בארץ ובעולם כאדמות כיבוש. שטחים אלו, שהינם ערש הולדתו של עם ישראל ומקום מושבו של אבי האומה – אברהם, נחשבו בידי משפטנים מסוימים כאדמה ירדנית, אף שהם מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן".

עוד נכתב בדברי ההסבר: "ביום ה-09.07.2012 הוגש לראש-הממשלה 'דו"ח על מעמד הבנייה באזור יהודה ושומרון', שנכתב ע"י צוות משפטני בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס, אדמונד לוי. הדו"ח קובע בפירוש כי "אין לנו ספק כי מנקודת מבטו של המשפט הבינלאומי, הקמתם של יישובים ביהודה ושומרון אינה לוקה באי-חוקיות". הצעת חוק זו באה לאמץ בחוק את המלצות צוות אדמונד לוי. הצוות קבע כי יש להחיל את חוקי התכנון והבנייה הנוהגים בשאר שטחי ישראל ביו"ש, להקים טריבונל שיפוטי לדיון בסכסוכי קרקעות (סע' ז' לסיכום הדו"ח), ולהחיל את תקנת השוק הישראלית על קרקעות ביהודה ושמרון. כדי למזער את המשגים הנובעים בתום לב כתוצאה ממרשם הקרקעות הירדני, מוצע כי המדינה תקים מרשם חדש לקרקעות ביהודה ושומרון אשר בהליך מסודר יאגד את כל הזכויות במקרקעין באזור זה".

חוטובלי מוסיפה ואומרת כי "אחרי שנים שהמדינה שבויה בתפיסה העקומה של דוח טליה ששון המוטה, הגיעה העת לשנות את נקודת המוצא. עם ישראל אינו כובש בארץ ישראל - ביהודה ובשומרון כמו בתל-אביב ובכל חלקי ירושלים. על הכנסת לאשר את מסקנות הדוח, ולהורות על מרשם ישראלי למקרקעי יו"ש, הקמת ערכאה שיפוטית שתדון בענייני מקרקעין ביו"ש, והחלת חוקי התכנון והבנייה על אזורים אלו".

בימים הקרובים תחתים ח"כ חוטובלי על הצעת החוק ח"כים מכל סיעות הימין.