מחליף אנרגיה. לנדאו
מחליף אנרגיה. לנדאופלאש 90

ועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות, בראשות שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, המשמש ממלא מקומו של ראש הממשלה התכנסה אתמול לדיון בו הוחלט על העדפה מתקנת של עקורי גוש קטיף בייצור חשמל מאנרגיית שמש.

במסגרת הדיון סיכמו השרים לנדאו והרשקוביץ העומד בראש הוועדה לטיפול בעקורי גוש קטיף, על מציאת פתרון חוקי למתן ההעדפה המתקנת בתחום הקמת מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות.

מלשכתו של השר הרשקוביץ נמסר כי הנושא עלה בעקבות הקשיים שחווים מפוני הגוש, אשר יושבו מחדש בדרום הארץ, באזור חולות חלוצה ("החלוציות"), בהקמת מתקן לייצור חשמל מאנרגיית השמש.

מדובר במתקן פוטו-וולטאי בהספק של כ- 55 מגה וואט בשטח מושב אוהד שיוקם על שטח של כ- 1000 דונם, על ידי  חברת אנלייט אנרגיה מתחדשת בע"מ. יזמי הפרויקט הם ישובי חבל החלוציות החדש, נווה ובני נצרים, שהוקמו על ידי משפחות מפוני גוש קטיף, ושותפים לו הישובים אוהד ודקל. 

השרים לנדאו והרשקוביץ העלו בדיון את החסמים העומדים בפני תושבי יהודה ושומרון, חסמים המקשים עליהם להקים כיום מתקנים סולאריים.

כזכור, בהחלטת הממשלה האחרונה הוקצתה מכסה בהיקף 30 מגוואט לתושבי יהודה ושומרון, אך לא מעט יזמים נתקלים בבנקים המסרבים להעניק ערבות לפרויקטים אלו. השר לנדאו הנחה את מנכ"ל משרדו להכין לקראת ישיבת הוועדה הבאה, שתתקיים בחודש ספטמבר, יחד עם החשב הכללי ובנק ישראל מתווה של פתרון לבעיית המימון בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת ברחבי יהודה ושומרון.

כמו כן, הנחה השר לנדאו לבחון מתן ערבות מדינה לפרויקטים המצויים בקשיי מימון.