מוקפא. טנק המרכבה
מוקפא. טנק המרכבהפלאש 90

שש שנים עברו מאז מלחמת לבנון השניה ושלושים שנים מאז מלחמת לבנון הראשונה ולאחרונה התקיים מפגש בין מי ששימשו כקצינים בשתי המלחמות.

בראיון לערוץ 7 סיפר מפקד גדוד בקורס הפיקוד בבסיס שיזפון של חטיבת השריון, סא"ל גל שוחמי, כי היה מפגש מיוחד, "המפגש התחיל ביוזמה של הקצינים שלחמו במלחמת לבנון הראשונה".

"הגדוד שאני משרת בו היום, איבד במלחמת לבנון הראשונה מפקדים וצוערים רבים, אובדן משמעותי. זה נמצא אצלנו בזיכרון היום-יומי ובמורשת הקרב שלנו כגדוד. זו הייתה הזדמנות לשמוע מהלוחמים של מלחמת לבנון הראשונה את הסיפורים ממקור ראשון".

שוחמי סיפר כי במהלך הפגישה, כל פלוגה התכנסה וסיפרה על הקרבות שלהם במלחמה, "אך לא רק קרבות. היה מפגש של חבר'ה שלא נפגשו מזה 30 שנה ואולי המפגש אחרון שלהם, היה במלחמה. לראות אותם מעלים זכרונות ומדברים על החוויות שלהם - הקשות והטובות היה פשוט מפגש מרתק".

"לאחר מכן נכנסנו לטקס. היו כמה נאומים אך בעיקר עסקנו בזיכרון הנופלים בהשתתפות בני משפחותיהם. לאחר מכן היה שחזור של הקרבות. המפקדים הכינו תמונות ומצגות ששיחזרו את הקרבות אחד לאחד. היה ערב מרגש מאוד".

מה המפגש הזה עשה לך כמפקד של צוערים?

שוחמי סיפר כי התייחס למפגש הזה גם בשיחתו הראשונה עם פלוגת הצוערים החדשה, "אמרתי להם 'אתם פלוגת הטנקים הטובה ביותר במזרח התיכון. יש פה את ההון האנושי הטוב ביותר של חיל השריון'. מעבר לסיסמא, היה יפה לראות את אלו שנלחמו אז ולראות קשר ישיר בין מה שקרה אז למה שקורה היום. מדובר באנשים איכותיים מאוד ויחידות צבאיות טובות שעשו דברים יפים מאוד במלחמה וזה הקשר המשמעותי ביותר".

על קורס מפקדי הטנקים וקציני השריון, סיפר שוחמי, "בשזפון יש את כל ההכשרה של חיל השריון - מהטירונות , דרך לימוד מקצועות הטנקים, שכל חייל מתמקצע במקצוע האישי שלו בטנק ועד לקורס הצמ"פ, בו לומדים לפעול כצוות, כמחלקה וכפלוגה והם מוכשרים כטנקיסטים ומקבלים את סיכת הלוחם".

בהמשך, סיפר שוחמי, שיש את מי שעולה ליחידות המבצעיות כלוחם, ויש מי שממשיך לפיקוד, "מהרגע הראשון שלו בגיוס ועד היותו קצין - הכל נעשה במקום אחד - חטיבה 460 וכך אנחנו יכולים לפקח על התהליך וללמוד אחד על השני".

"היחידות המבצעיות נמצאות בכל הגזרות", ציין שוחמי, "יש מי שמבצע פעילות מבצעית על גבול מצרים, יש פעילויות בעזה על גבי טנקים וכך בגבול הצפון ובחרמון ויש את מי שמבצעים את הפעילויות הרגליות ביהודה ושומרון ומי שלא עושה תעסוקה מבצעית, אז הוא מתאמן ".