"חייבים ליצור מקורות חשמל חדשים"

וועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון דחוף בהפסקות החשמל היזומות לנוכח הצריכה המוגברת.

יו"ר הועדה, כרמל שאמה-הכהן, אמר בפתח הדיון כי בעבר נשמעו בוועדה אזהרות, מפי שר האנרגיה והמים, מפני בצורת החשמל וכעת הגענו לימים שבהם האזרחים מרגישים זאת באופן מוחשי.

היו"ר אף ציין כי לפי אומדן של משרד האנרגיה והמים העלות של הפסקות החשמל יכולה להגיע לכ-600-700 מיליון שקלים בשעה, וביקש לברר מה ניתן לעשות כדי להקל על צרכני החשמל.

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אמר כי "בעזרת התגייסות ואיחוד כוחות אפשר לעבור את הקיץ בלי הפסקות חשמל". הוא ציין כי בחמישי האחרון נבעה הפסקת החשמל מתקלה באשקלון ותוך 25 דקות חזרה אספקת החשמל לסדרה. "אין קשר בין זה לבין ההפסקות המאולצות כתוצאה מהבצורת", אמר.

לדבריו, אתמול חסך הציבור כ-250 מגה וואט ואם הציבור ימשיך לחסוך נעבור את הקיץ בשלום. עם זאת הוא ציין כי המדינה מצד אחד לא רוצה להשקיע ומצד שני רוצה רזרבה מתאימה של כ-15%-25% בעוד הרזרבה כיום עומדת על 5% בלבד.

מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים, יהודה ניב, אמר כי אנחנו בסוף תקופה של הידרדרות ומה שהחזיק אותנו בשנים האחרונות זה תכניות חירום. לדבריו, פרויקט D באשקלון, שעליו הוחלט ב-2001, לא בוצע והתחנה צפויה לקום רק ב-2018-2019.

הוא הוסיף כי ישנם פרויקטים נוספים שצפויים לקום בשנים הקרובות ועד סוף העשור נגיע לרזרבה של כ-20%. לדבריו, המצב כיום נובע משורה של גורמים בהם הפסקת אספקת הגז המצרי, דלדול מאגר ים תטיס ואי הקמת יחידת ייצור באלון תבור. ח"כ רוברט אילטוב האשים את האוצר בעיכוב הגעת הגז מתמר בגלל ועדת ששינסקי וח"כ חמד עמאר הוסיף כי האוצר עיכב את מימון אלון תבור.

נציג האוצר, אמיר אדרי, הגיב לטענות ואמר כי אין קשר בין ששינסקי להגעת הגז מתמר. באשר לאלון תבור אמר אדרי כי בחינה של צרכי המשק ב-2013 העלתה שאין צורך בהקמת תחנה נוספת.

לטענת מנהל מינהל החשמל, אם פרויקט D היה מוקם ב-2008 המשק היה חוסך בשנתיים האחרונות כ-3 מיליארד דולר והיה מחזיר את עלות ההשקעה פי 1.5.

ח"כ דני דנון התייחס לדברים ואמר: "אני מבולבל, בפועל אין חשמל ואנחנו לא מבינים מה קורה כי כל אחד מטיל אחריות על השני". הוא אף ציין כי פנה למבקר המדינה בדרישה שיחקור את מחדל החשמל.

ח"כ יואל חסון האשים את האוצר ואמר: "האוצר נושא באחריות לעובדה שהיום לא מסוגלים לעמוד במטלות האנרגיה והצרכן משלם את המחיר".

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ ציינה כי בכוונתה להגיש הצעת חוק פרטית להגביל את הטמפרטורה במזגנים במוסדות ציבור ל-25 מעלות.

היו"ר שאמה-הכהן ביקש לקבל פרטים על סדר הניתוקים ועל ההליך לקביעתו, הוא אף דרש שקיפות בנושא ופרסום הנתונים. מנהל מינהל החשמל השיב כי הנושא יהיה שקוף לציבור בתוך ימים. היו"ר סיכם את הדיון ובירך על דבריו של מנכ"ל חברת החשמל לפיהם אפשר לעבור את המשבר ללא הפסקות חשמל יזומות.

עם זאת הוא הוסיף כי "ללא הכרעה ברורה בממשלה לגבי יצירת מקורות חשמל חדשים אנחנו משחקים בעתיד של כולנו. אם שר האנרגיה היה מתייצב לדיון הייתי מטיל עליו את האחריות להניע תהליך כזה, כי הוא זה שיצטרך לתת בסוף את התשובות".