אושרה עסקה: מטוסי אימון מאיטליה תמורת אמל"ח

בדיון בהול אישרה ועדת החוץ והביטחון עסקה לרכישה באיטליה של מטוסי אימון לחיל האוויר. היקף העסקה 6.3 מיליארד שקלים.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ח בתמוז תשע"ב

אושרה עסקה: מטוסי אימון מאיטליה תמורת אמל"ח-ערוץ 7
אילוסטרציה
פלאש 90

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות חבר הכנסת רוני בר און (קדימה), אישרה היום (רביעי) את הסכם רכישת 30 מטוסי אימון חדשים לחייל האוויר בסך 6.3 מיליארד שקל. מטוס האימונים שנבחר הוא  M-346 האיטלקי לאחר שזה ניצח במרבית הפרמטרים את מטוס האימונים הדרום קוריאני, T-50 שהתמודד מולו. ממשלת ישראל צפויה לחתום על העסקה כבר מחר באיטליה.

על פי מתווה ההסכם, משך תשלום העסקה יתפרס על פני 20 שנה ובתמורה לרכישה התחייבה ממשלת איטליה לרכוש ציוד ביטחוני מישראל בשווי דומה למחיר המטוסים.

ההחלטה בוועדה המשותפת התקבלה פה אחד רק לאחר שחברי הכנסת קיבלו במשך יותר משעתיים תשובות על שאלות נוקבות שהפנה יו"ר הוועדה, ח"כ בר און, לנציגי משרד האוצר, המטה לביטחון לאומי,  נציגי משרד הביטחון, וחייל האוויר.

יו"ר וועדת החוץ והביטחון, ח"כ בר און, קבל על הבהילות בה נדרשת הועדה בראשותו לדון ולהכריע בסוגיה. "הישיבה הזו מתכנסת היום בזמן התרעה אפס. משהו צריך לתת את הדעת על כך שדורשים מאתנו לקבל החלטה כל כך משמעותית בזמן כל כך קצר. זה הוא מצב מביך. אף אחד לא יכול להבטיח לנו שבטווח של 20 שנה ממשלת איטליה אכן תממש את כל התחייבויותיה לרכישות מקבילות של אמצעי לחימה בישראל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ציין כי "אם לא היינו מאשרים את הבקשה אתמול היינו עלולים להראות בפני האיטלקים כרפובליקת בננות. הודעתי למנכ"ל משרד הביטחון שאני לא אעביר בקשות כאלו בעתיד אם הם יגיעו אלי ברגע האחרון".

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, התייחס לטענות וכבר בפתח דבריו ביקש להתנצל בפני חברי הכנסת על שהבקשה לאישור הגיע רק ברגע האחרון. יו"ר המשרד ציין כי "ישנם אנשים שנמצאים כבר עכשיו במטוס בדרך לאיטליה. יש לקחת בחשבון כי בתמורה לרכישת המטוסים, ממשלת איטליה התחייבה שתרכוש מישראל אמצעי לחימה שונים אפילו בסכום העולה על מחיר המטוסים".

נציגי ח"א ומשרד הביטחון קבעו במהלך הדיון כי מערך מטוסי האימון שמשמש היום את ח"א הוא מערך מזדקן בן למעלה     מ 40 שנה עם סיכוני בטיחות ותחזוקה משמעותיים. עוד הוסיפו הנציגים כי תהליך הבחינה בין שני המטוסים שהגיעו לגמר, האיטלקי והדרום קוראני, לקח יותר משלוש שנים אך בסופו של התהליך, המסקנה המקצועית שלנו הייתה, ללא קשר לעלות המטוסים, כי המטוס האיטלקי טוב יותר מהמטוס הדרום קוראני במרבית הפרמטרים.