יהודה משי זהב
יהודה משי זהבפלאש 90

כשהוא משוחרר מנימות דיפלומטיות והתבטאויות פוליטיקלי קורקט רומז יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, בראיון לערוץ 7 כי יתכן ואזלת ידם של הרשויות בבולגריה וחוסר הידע הבסיסי שלהם בטיפול ראוי בנפגעי טרור החמיר את מצבם של פצועי הפיגוע בבורגס.

עם זאת נזהר משי זהב מלקבוע מסמרות ומבהיר כי על מנת להכריע בשאלות מעין אלו "יש רופאים שיקבעו"

משי זהב מסכם את מבצע הסיוע אליו יצאו אנשי הארגון מיד עם היוודע דבר הפיגוע. לדבריו בעוד הנורמה בישראל היא שבתוך כרבע שעה עד עשרים דקות הפצועים מפונים לבתי החולים הרי שבבולגריה כאשר אנשי זק"א הגיעו למקום, שעות ארוכות לאחר האירוע, הפצועים היו עדיין בזירת הפיגוע. "לפי העדויות השוטרים שם ברחו, שלא לדבר על צורת הטיפול ואופן הטיפול", אומר משי זהב.

עם זאת מציין משי זהב כי אנשי הארגון שהגיעו לבולגריה זכו לקבלת פנים יפה ולכבוד גדול כנציגי ושליחי מדינת ישראל. זאת בעיקר לאחר שהבהירו לאנשי המקום את ייעודו של הארגון והיותו מוכר כארגון בינלאומי. "היינו משלחת החילוץ הראשונה שהגיעה למקום", הוא אומר ומזכיר שאנשי הארגון היו על המטוס ארבע שעות לאחר הפיגוע ולבולגריה הגיעו בטיסה פרטית מקבילה לזו של מד"א.

על הקשיים שליוו את עבודת אנשיו מספר משי זהב כי עם הגיעם היה צורך להבהיר לבולגרים מהי שמירת אירוע במצבו על מנת שלא לאפשר לנתונים הנדרשים לחקירה ללכת לאיבוד. הבולגרים שאינם מתורגלים ולא מכירים את הצורך בדבר היו זקוקים לצו שופט שיאסור תזוזות בזירת הפיגוע. משי זהב מציין שבזירות פיגוע רק הקפאת המצב מאפשרת איסוף נתונים ולעיתים נתון זעיר אחד מוביל לאיתור המבצעים וזהות שולחיהם.

סוגיה נוספת עימה התמודדו אנשי זק"א היא הנוהל הקבוע בבולגריה ולפיו בכל מקרה של מוות לא טבעי מבוצעת נתיחת גופה. אנשי זק"א נאלצו להיאבק כדי למנוע את ניתוח הגופות ולהסביר לגורמים הרלוונטיים מדוע הם מתעקשים על כך. כדי לוודא שניתוח שכזה לא מתבצע היה צורך לשגר נציגים מטעם הארגון למספר מוקדים כבית המשפט, הפרקליטות, המכון המשפטי המקומי, האחראי על הזירה מטעם השלטונות ועוד. "צריך לשלוח נציג לכל גוף כדי למנוע נגיעה בגופות".

משי זהב מוסיף ומציין כי כל שהטריד את הבולגרים היה למנוע צילומים שיצאו לתקשורת וממנה לעולם. לשם כך הם סגרו את העיתונאים באולם ממנו אסרו עליהם לצאת כאשר החשש הגדול הוא פגיעה בתיירות.

"ההישג הגדול הוא שהצלחנו להביא את כולם בתוך עשרים וארבע שעות הביתה. זה לא מובן מאליו", אומר משי זהב.