רכב החלל שנחת על המאדים
רכב החלל שנחת על המאדיםרויטרס

רכב החלל של נאסא נחת על המאדים על פי התכניות המוקדמות ובעולם חקר החלל התרגשות רבה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' יצחק בן ישראל, על האירוע המשמעותי ועל חשיבותו.

לדבריו יש לזכור שחשיבותו של אירוע אינה נמדדת בהכרח בפרמטרים כלכליים וכספיים, אלא לעיתים בשל סקרנות, כשמו של רכב החלל שביצע את הנחיתה ההיסטורית. הוא מזכיר כי אדם וחווה גורשו מגן עדן בעקבות סקרנות יתר ומאז הסקרנות מניעה את העולם. כך היה כשקולומבוס יצא מאירופה והגיע לאמריקה וכך גם כעת, כאשר העולם המדעי מחפש הוכחות לקיומם כעת או בעבר של חיים מחוץ לכדור הארץ.

פרופ' בן ישראל מסביר כי המאדים נבחר להיות הכוכב הראשון שנבדק בשל קרבתו הגיאוגרפית לכדור הארץ מבין כוכבי הלכת למעט הירח, והבא בתור על פי המרחק יהיה כוכב נוגה שככל הנראה בו יתמקד הפרויקט הבא של סוכנויות החלל.

באשר למאדים הוא מציין כי "בינתיים המדענים חושבים שלפחות בעבר היו שם מים. יש למאדים אטמוספרה, אמנם לא צפופה כמו שלנו וברובה היא כוללת CO2 כך שלא נעים לנשום את זה, אבל יש צורות חיים בקטריאליות שיתכן וחיו שם. ההשערה היא שמתחת למים יש קרח ואולי בו יש צורות חיים פרימיטיביות".

ומסתבר שהמשמעות של גילוי כזה, אם אכן יהיה, עשוי להשפיע גם על עתיד האנושות. בן ישראל מציין כי במידה ואכן יש תנאי חיים בסיסיים, כלומר מים, הרי שיתכן וניתן יהיה לבנות שם מושבה עבור בני אדם. "אמנם גם אם אין שם מים אפשר להקים מושבה, אבל לשם כך יהיה צריך לשנע לשם מים ובהתחשב במרחק הגדול זה לא יהיה פשוט".

בן ישראל מוסיף ורומז כי לנוכח קצב התקדמות ההרס העצמי של בני האדם את העולם יתכן בהחלט שבעוד כמה עשרות שנים נזדקק לחלופה בדמות כוכב אחר עבור האנושות.

על ההתעניינות המדעית סביב האירוע הוא אומר שמדובר ב"אירוע מאוד משמעותי. מדובר באתגר טכנולוגי עצום בהתחשב בטיסה שמהירות של עשרים אלף קילומטר בשעה שצריכה להנחית את הרכב ללא פגע, כפי שהתרחש".

באשר למעורבות ישראלית בפרויקט הוא מציין כי אמנם יש כמה ישראלים המעורבים באירוע באופן פרטני, אך לא מדובר בשיתוף מוסדר של סוכנות החלל הישראלית. עם זאת הוא מספר כי בפרויקט הבא, חקר הנוגה, בהחלט יתכן שהסוכנות הישראלית תהיה מעורבת שכן הנוגה עטוף בעננים ולפני חקירתו יש למפות אותו באמצעים שכעת קיימים רק בישראל, ושיתוף הפעולה בין נאסא לסוכנות הישראלית לקראת האירוע הזה נשקל ונבדק כעת.