אוניה ספינה נמל
אוניה ספינה נמלצילום: פלאש 90

איגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריע על כך שלמרות איומי המלחמה הנשמעים קרובים מתמיד, עדיין אין הסדר של ביטוח סיכוני מלחמה לספנות. כך מדווח אתר 'פורט טו פורט'.

באתר מציינים ומזכירים כי בתקופות בהן יש פעילות מוגברת של מעשי איבה באזור מזנקים דמי הביטוח הימי לאוניות המגיעות לישראל. את עלות התוספת משיתים בעלי חברות הספנות על בעלי המטענים כהיטל סיכוני מלחמה. דוגמא לעלויות המאמירות של תוספת הסיכון מציגים אנשי האתר כשהם מזכירים כי במלחמת לבנון השנייה הנזקים של תוספת סיכוני המלחמה לדמי ההובלה הימית, בזמן המלחמה ולאחריה, לכ-74 מיליון שקל.

יו"ר איגוד משתמשי ההובלה הימית, ד"ר גד שפר, מזכיר כי האיגוד מתריע כבר יותר מעשור על הצורך לפתור את הבעיה. לאחר מלחמת לבנון השנייה פנה האיגוד לממשלה, בדרישה למצוא פתרון של קבע לבעיה.

לדבריו, בעקבות הפנייה מונתה ועדה מיוחדת לבדיקת הנושא, בראשות המשנה לחשב הכללי. הוועדה הגישה את מסקנותיה בחודש אפריל 2007, כולל המלצה על פתרון של יצירת פוליסת מדף של ביטוח סיכוני מלחמה בהובלה ימית, שאותה יעמידו מבטחי חברת הביטוח לוידס כנגד נטילת חלק מהסיכון על ידי מדינת ישראל. הפוליסה, כך הומלץ, תופעל באופן מיידי וללא עיכובים בירוקרטים עם פרוץ משבר הגורם להעלאת פרמיות סיכוני המלחמה.

אולם, לטענת שפר, יותר מחמש שנים לאחר הגשת המסקנות, ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות של אנשי משרד האוצר, לא נחתם ההסכם עם הגורמים המבטחים עד היום.

שפר פנה לראש מינהל הספנות והנמלים במשרד התחבורה, רואה החשבון יגאל מאור, וביקש את התערבותו.

"ממשלת ישראל אינה טורחת להשלים הסדר שעלויותיו שוליות, כדי למזער את הפגיעה בסחר החוץ של ישראל במקרה שבו יפרצו מעשי איבה. את ההסדרה הזו צריכים לעשות עכשיו; כשיפלו פגזים יהיה מאוחר מדי", דברי שפר ל'פורט טו פורט'.