השריפה בירושלים
השריפה בירושליםהלל מאיר

יותר משנה וחצי מאז אסון השריפה בכרמל ועדין כספים שאמורים היו להגיע לרשות הטבע והגנים על מנת לשקם את הכרמל ולמנוע את השריפה הבאה תקועים בוועדת הכספים. כך נודע לערוץ 7.

לפני שלושה שבועות אישרה ועדת הכספים של הכנסת העברה של 50 מליון ש"ח לרשות הטבע והגנים על מנת לשקם את הכרמל. ח"כ שכיב שאנן (העצמאות) הגיש רוויזיה (דרישה לדיון מחדש) על ההחלטה ועצר את העברת הכספים לרשות בטענה כי הרשות פוגעת בעדה הדרוזית. שאנן התנה את הסרת הריוויזה רק אם הרשות הטבע והגנים תסייע בפיתוח הכפרים הדרוזים ותסלול ותשפץ שני כבישים: בין דלית אל כרמל לניר עציון ובין חורפש לבית ג'אן.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אישר היום לערוץ 7 את הפרטים ואמר כי “ממשלת ישראל החליטה להעביר לרשות הטבע והגנים כסף לטובת שיקום הכרמל והמלחמה בשריפה הבאה. הכסף נחוץ באופן נואש על מנת לבצע את העבודות הנדרשות, כל עיכוב של הכסף גורם לנזק ולהערכות שלנו בכרמל. התניית העברת הכסף בוויתור הרשות על נושאים מסוימים רק בגלל לחץ - פסול לחלוטין. אני יכול להבטיח לחבר הכנסת שאנן ולכל שולחיו מהעדה הדרוזית שאני בא בידיים נקיות על מנת לסייע ולפתור את הנושאים אבל כל ההחלטות שתקבל הרשות הן מנימוקים מקצועיים ולא מתוך לחץ".

גולדשטיין הוסיף, "אני אמשיך לסייר בכפרים הדרוזים מתוך רצון לטפל בבעיות הקשורות בין הדרוזים לרשות הטבע והגנים. רשות הטבע והגנים גרעה שטחים גדולים מאוד לטובת בנייה בכפרים הדרוזים אך אלו טרם השלימו את הכנת התוכניות לאותם שטחים ולכן יש בתים בלתי חוקיים באותם שטחים. אני לא אכנע לסחטנות ואמשיך לטפל בצורה מקצועית ועיניינית בצורכי העדה הדרוזית אל מול מחויבותי ברשות הטבע והגנים".

נציין כי מקור במשרד הפנים אמר הערב לערוץ 7 כי מתוך 7000 בתים לא חוקיים 6000 ניתנים להכשרה - אם רק תוגש תוכנית".

מנגד ח"כ שכיב שאנן (העצמאות), תושב חורפיש שבגליל, אמר בשיחה הערב עם ערוץ 7, ”הכרמל זה הבית של הדרוזים ואני רוצה בשיקומו. הכוונה שלי בהגשת הריוויזיה הייתה שהציבור במדינת ישראל יידע שהדרוזים חיים בטבע ושומרים על הטבע שמהווה להם בית. ב-50 שנה האחרונות רשות הטבע והגנים הכריזה על שמורת הר מרון והר כרמל – כשמורת הטבע ובתוכם גם על אדמות פרטיות של הדרוזים. החלטה זו מונעת את הפיתוח של הכפרים הדרוזים ומעכבת תוכניות מתאר והורסת את מרקם החיים של הדרוזים, יש התמרמרות בקרב העדה וכתוצאה מכך נבנו בתים לא חוקיים”.

שאנן מוסיף ואומר, "אני מזכיר לידידי שאול גולדשטיין שהוא מנכ"ל הרשות החדש שצריך ללמוד את ההיסטוריה הקשה של העדה הדרוזית. המטרה שלי היא שרשות הטבע הגנים תפשיר קרקעות על מנת שהקהילה הדרוזית תוכל לחיות. השתמשתי בכלי דמוקרטי כחבר כנסת ובאמצעותו לקדם את ענייניה של האוכלוסיה ששלחה אותי לכנסת, אני שומר ועומד על המשמר בין הברית של הדרוזים לעם ישראל. לא יכול להיות שחיילים דרוזים יחזרו הביתה מצה"ל לבתים לא חוקיים".



"אני מטיל על גולדשטיין את האחריות", אומר שאנן, “במקום לשבת ולפתור את הבעיות הוא הולך ומחפש להאשים אותי ולפגוע בנאמנות שלי למדינת ישראל. השיקום של הכרמל כרוך בשיקומם של הכפרים דלית אל כרמל ועוספיה שהם ליבה של שמורת הכרמל".

לסיום הוא מציין כי המצב פתיר, "אני מוכן עכשיו לקטוע את החופש עם משפחתי ולהגיע לכל מקום על מנת להגיע לסיכום עם רשות הטבע והגנים, אסור שהדבר יגרום לקרע עמוק בין העדה הדרוזית למדינת ישראל. אני מברך את גולדשיין על העסקתם של למעלה מ-20% דרוזים ברשות הטבע והגנים".

מלשכת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, “אכן הכסף מעוכב לאור דרישות של ח"כ שכיב שאנן (העצמאות). גפני שוחח בעניין עם השר גלעד ארדן וגם עם ח"כ שאנן ומקווה שהנושא יבוא לפתרון".