הנרייטה סולד עם קבוצה מילדי טהרן
הנרייטה סולד עם קבוצה מילדי טהרןחוברת "הגלגל"

מיכאל קוקר בן ה-85, אחד מ"ילדי טהרן", מברך בערוץ 7 על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לפצות אחרי מאבק של 11 שנים, את 217 ניצולי השואה הנמנים על הקבוצה בסכום של 15 מיליון ש"ח.

כזכור, "ילדי טהרן", הם כ-1200 ילדים יהודים, ניצולי שואה אשר ברחו מאירופה הכבושה על ידי הנאצים ולאחר נדודים קשים הגיעו דרך רוסיה לטהרן, שם רוכזו במחנה יתומים שהוקם על ידי הג'וינט ובסיוע הבריטים והצלב האדום הפולני.

בשנת 43', לאחר מספר חודשים במחנה, עלו הילדים על אוניות בריטיות ובמסע ארוך ומייגע הגיעו לאלכסנדריה ומשם ברכבות לרחובות.

במהלך השנים האחרונות ניסו ילדי טהרן לתבוע את הכספים, כספי השילומים, שלטענתם המדינה לא העניקה להם תוך ניצול היותם ילדים.

מיכאל קוקר מרוצה מהחלטת השופטים אך טוען שמדובר בצדק מאוחר מדיי, "שני שליש מתוך התובעים כבר נפטרו, הצעירים שבינינו הם מעל שמונים. המדינה רצתה שימותו כמה שיותר".

לדבריו, רבים מילדי טהרן תרמו רבות למדינה, אך המדינה הוליכה אותם שולל, "אני איש פלמ"ח ונפצעתי כמה פעמים, אני מוכר כנכה צה"ל. לצערי בכל אותה תקופה מאז שעלינו לארץ המדינה קיבלה עבורנו כספים ולא נתנה לנו מאומה, ניצלו את העובדה שהיינו ילדים. היינו צריכים ללכת לישון בלילה באוטובוסים או בגינות, כשמנהיגי הסוכנות קנו מהכספים שלנו דירות ומכוניות".

קוקר אומר, כי הוא לעולם לא יסלח לאנשי האוצר והסוכנות שניסו אפילו במהלך המשפט לנקוט בכל מיני תכסיסים כדי לשלול מהם את הכספים, "הם רימו אותנו וניסו גם עכשיו במשפט שנמשך כבר 11 שנה לטעון שיש התיישנות ועוד כל מיני טענות. זאת הייתה מלחמה של ממש. לצערי במהלך המשפט למעלה משני שליש הלכו לעולמם".

קוקר שחיבר את הספר, מגן עדן לגיהינום ולאושר, המלחמה על ההישרדות, גאה במשפחה שזכה להקים במדינה ישראל, "אני שמח שהצדק יצא לאור, הפיצוי אמנם קטן יחסית למה שעברנו אבל את הבושה הם לא יצליחו למחוק. השמחה שלי היא לכל הפחות על המשפחה המפוארת שזכיתי להקים בארץ ישראל".