רוב מוחלט לקרבי
רוב מוחלט לקרביצה"ל

לפני ימים אחדים התפרסם בתקשורת האירוע בו איפשר מפקד מחלקת נח"ל חרדי לרכב של זק"א להעביר לחייליו מזון לשבת לאחר שלא קיבלו מזון כזה מהבסיס בו התאמנו.

הקצין המדובר נשפט ונדון ל-28 ימי ריתוק. בתקשורת דווח כי המ"מ נשפט כיוון שאישר לרכב להכניס מזון לבסיס בניגוד להנחיות, כך צוטט דובר צה"ל, ואולם בראיון שקיימנו היום ביומן ערוץ 7 עם אמו של הקצין מתברר כי טרם כניסת הרכב לבסיס קיבל בנה אישור ממפקד הבסיס להכנסת המזון. האם, יוכי, מציינת בדבריה כי נכחה במקום בשעת האירוע עצמו.

בראשית דבריה מספרת האם את השתלשלות האירועים שהובילו לריתוקו של בנה לבסיס. היא מזכירה כי מדובר במחלקת חיילי נח"ל חרדי שהתאמנה באחד הבסיסים במרכז הארץ, ובמהלך השבוע כולו לא ניתן היה לספק להם מזון בכשרות המהודרת לה הם מורגלים ואותה הבטיח הצבא לספק. משום כך אכלו מנות קרב.

לקראת שבת התכוננו החיילים להסתפק במנות קרב קרות לאחר שמפקדם, בנה של יוכי, פנה לרב נצח יהודה ולא הצליח לספק לו את המזון המדובר לחייליו. תוך כדי הדברים הגיע לבסיס רכב של זק"א עם מזון חם – חמין, בשר וכו'. "הבן שלי הדגיש בפניהם שזה לא האוכל העיקרי אלא כמו האוכל שהורים מביאים", מדגישה יוכי ומזכירה שגם היא ומשפחתה מביאים לבנה מזון לשבת כפי שנוהגות משפחות רבות.

לחיילים ולבנה הקצין נדמה היה שהפרשה הסתיימה, אך פרסום באתר אינטרנט במוצאי שבת קומם מישהו בפיקוד הגדוד והמ"מ, בנה של יוכי זומן למשפט מיידי. הוא נדרש להכין את טיעוניו כתחקיר ולשלוח אותם במייל ולמחרת עמד למשפט על הכנסת המזון. "הוא חטף צעקות מהמג"ד", היא מספרת

"מה שהטריד את המערכת זה הפרסום בתקשורת", אומרת האם בביטחון ומוסיפה כי בנה הועמד לדין על כך שהאירוע כולו גרם נזק לשמו ותדמיתו של הגדוד.

במהלך המשפט נאמר לבנה, מפקד המחלקה, שהיה עליו להיות 'ראש קטן' ולא לדאוג לקבלת מזון מחוץ למזון המוגש לחייליו ו"שיאכלו לחם עם שוקולד".

נניח שהוא טעה בשיקול הדעת, אבל חומרת העונש היא לא בפרופורציה", אומרת האם. "אנשים שמקורבים אמרו לנו שמדובר באמוציות. המג"ד צעק ואמר 'תביאו את המ"מ אני אתן לו את העונש הכי גדול שאפשר'", היא אומרת.

כאמור, בעקבות הדיווחים הראשוניים על הפרשה צוטט בתקשורת דובר צה"ל כקובע שהקצין הואשם ונשפט על שהכניס את רכב המזון ללא אישור. זאת בעוד גרסתה של יוכי הפוכה לחלוטין: "אני הייתי שם ובמו עיני ראיתי איך הוא מקבל אישור ממפקד הבסיס להכניס את הרכב. הרי אי אפשר להכניס רכב ללא אישור לבסיס. ישבתי לידו כשהוא התקשר למפקד הבסיס ואמר לו שהוא מכניס רכב עם אוכל כי אין אוכל לשבת, והמפקד אמר לו 'בסדר'. הבן שלי לא מבין על מה בכלל הוא נשפט".

יוכי מוסיפה ומספרת כי כהורים ניסו ליצור קשר עם המח"ט, אך בכל פעם שבה מועברת השיחה מהשליש למח"ט הוא אינו עונה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הטענות המועלות בכתבה משוללות כל יסוד. לחיילי הגדוד סופקו מנות מזון ארוזות וחמות מראש וזאת בהתאם לכללי שמירת השבת. מנות המזון הארוזות מראש הן הפתרון המיטבי אשר מציע צה"ל למוצבים ומתקנים בהם אין מטבח כשר למהדרין, אלא בכשרות רגילה. בסיכום תחקיר שבוצע ע"י מפקד הגדוד, נשפט מפקד המחלקה וזאת בגין הכנסת אורחים לבסיס ללא אישור, הכנסת מזון שאינו בושל בבסיס וקבלת מזון בתרומה בניגוד לפקודות. הקצין נשפט בהתאם לכללי הדין המשמעתי".