סוגר מעגל. השר ישי
סוגר מעגל. השר ישיפלאש 90

בעקבות הדיווחים על אפליית תלמידות מזרחיות במספר סמינרים חרדיים, הורה שר הפנים אלי ישי למנכ"ל משרדו לעצור העברת תקציבים לרשויות המתקצבות את המוסדות המפלים.

בהודעתו הגדיר השר ישי את הסמינרים המדוברים כנוהגים באופן גזעני, ודיווח על ההנחיה שהעביר למנכ"ל לעצור מיידית העברת תקציבים לאותן רשויות מקומיות המתקצבות מוסדות הנוהגות באופן גזעני ומפלות לרעה תלמידים אשכנזים, ספרדים, אתיופים או כל עדה אחרת".

על פי הדיווח הבוקר ב'ידיעות אחרונות' 182 נערות ספרדיות בירושלים לא התקבלו ללימודים בסמינרים, 40 נערות ספרדיות לא התקבלו במודיעין עילית; 32 נערות ספרדיות לא התקבלו באלעד; 95 נערות ספרדיות לא התקבלו בבני ברק.

"לא ייתכן שכספי המדינה ישמשו לספסור בתלמידי ישראל. את הגזענות צריך למחוק. אנו ניאבק על כך בכל הכלים העומדים לרשותנו", קבע השר ישי.

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, הגיב לנתונים, הגדיר את רשימת הרשויות שבהן התגלתה התופעה כ"מפת החרפה", ודרש לסגור את המוסדות המדוברים ולהעמיד לדין את ראשיהם. "אין מקום להיסוס. צריך לסגור מיד את בתי הספר בהם נהוגה אפליה, לחסום את תקציביהם, ולהעמיד לדין את המנהלים. בגזענות צריך להלחם, ולא רק בדיבורים", כתב לפיד בדף הפייסבוק שלו.

מגיב נוסף לדיווחים הוא יו"ר תנועת 'עם שלם', חבר הכנסת הרב חיים אמסלם שאמר: "נושא האפליה במוסדות החרדים מוכר וידוע כבר זמן רב. ובכל זאת גם בשנת הלימודים הזו, קיימות התופעות החמורות והמבישות הללו במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה. לא נעשה די כדי למגר את התופעה. יש לעצור כליל את תקציבי המוסדות המפלים ולהעביר מתפקידו כל איש ציבור, מנהל מוסד, מחנך ורב, שנותנים יד לאפליה או מאיימים על מי שיתלונן. כבר הוכח כי לא ניתן לסמוך על מפלגת ש"ס, שלמרות כוחה הפוליטי הרב, אינה נוקפת אצבע ותורמת להנצחת האפליה של בוחריה. זו אחריות המוטלת על המדינה ולא על אף אחד אחר".

מעיריית ירושלים נמסר כי היא לקחה אחריות על מערך הרישום בחינוך החרדי וקבעה מדיניות ברורה, תקדימית ופורצת דרך בכל הקשור למניעת אפליה ושיבוץ תלמידות בבתי הספר במגזר החרדי, "העירייה אף מפעילה את סמכותה ומתנה תקצוב ותמיכה עירונית למוסדות חינוך בקבלת תלמידות על פי החוק והנוהל". 

"כתוצאה ממהלכים אלו הגיעה העירייה להישגים חסרי תקדים בנושא והתופעה צומצמה כמעט לחלוטין.הנתונים המופיעים בתקשורת אינן נכונים. נכון להיום רק 55 תלמידות (מכל העדות) מתוך 2600 לא משובצות. אי השיבוץ נובע מסיבות רבת וכל טענה לאפליה אינה נכונה".