מתוך ההכשרה
מתוך ההכשרהאילן ברזילי

לראשונה בארץ, מכשיר ארגון הצלילה הרשמי של ארה"ב ERDI את 'יחידת הצוללים' של ארגון זק"א. צוות 'חוד חנית' הסיירת של יחידת הצוללים מסיימת בימים אלו הכשרה ארוכה ומפרכת אשר תסמיך את הצוללים לראשונה בארץ כ'צולל חיפוש והצלה' בתעודה רשמית הניתנת ע"י ארגון הצלילה האמריקאי ERDI. "הכשרה מקצועית ובינלאומית זו מהווה הישג מרשים ל'יחידת הצוללים' של זק"א,, אומרים בארגון.

הקורס המועבר ע"י מדריך צלילה מוסמך מטעם הארגון כולל רכישת פיתוח ומיומנויות תפקוד בתנאי עבודה קשים ומורכבים כגון סריקות במים עכורים ללא ראות כלל, היחלצות ממלכודות המצויות מתחת למים ועלולות לסכן את הצולל עצמו וכמובן שסיכוי רב שהנעדר עצמו לכוד באחת מן המלכודות הללו, שימוש במסכות צלילה מלאות הכוללות ערכת קשר בין הצוללים וחפ"ק חיצוני, שימוש בסקוטרים (מנועים זעירים) בעלי עוצמה אשר נתרמו לאחרונה ליחידה ובטכנולוגיות מתקדמות נוספות.

על היחידה עצמה מספרים בזק,א: "מאז נוסדה 'יחידת הצוללים' לפני כ-6 שנים זכתה היחידה לשם ולתהילה אודות לפעולות מתנדביה. בין המקרים הזכורים והמפורסמים יותר, היו החיפושים אחר הילדה רוז פיזם בנחל הירקון ואיתור הגופות המבותרות בנחל אלכסנדר".

"בין סיפור מפורסם אחד למשנהו מתרחשים להם אין ספור אירועי אמת שקטים ופרטיים בהם משפחה מאבדת את יקירה בים או במאגר מים ומתנדבי היחידה מוקפצים לסייע באיתור הנעדר לעיתים בתקווה למציאתו בחיים ולרוב ע"מ לאתר את גופתו. מתנדבי היחידה זמינים 24 שעות בשבוע 365 יום בשנה ומוקפצים לכעשר קריאות אמת מדי שנה", מספרים שם ומוסיפים כי "הקיץ האחרון היה עמוס בימי פעילות בעיקר אודות לחיפושים אחר ילד שטבע למוות באשקלון ומתנדבי היחידה חיפשו ואיתרו את גופתו לאחר ארבעה ימים ומיד לאחר מכן שבו אל חופיה של העיר אשדוד ל-18 ימים נוספים עד למציאת גופת הצולל הנעדר קים ברגיג".

ריבוי ומגוון האירועים הובילו את ארגון זק"א למחשבה על פיה יש צורך בהכשרת קבוצה קטנה ואיכותית לשמש כצוות חוד חנית אשר יתרונותיה יהיו בזמינותה, ביכולותיה המקצועיות ובכלים שיעמדו לרשותה.

חיים אוטמזגין, מפקד היחידה, מספר: "248 צוללים המתנדבים ביחידת הצוללים של זק"א הנם ביטוי למוטיבציה ורצון להתנדבות חוצה מגזרים, אך לצערנו המקרים אליהם נקראנו מחייבים אותנו להפעיל צוותים שהמוטיבציה לא מספיקה ויש הכרח בידע ומקצועיות, בטכנולוגיה וביכולת להפעיל אותה. רק לאחר שלמדנו היטב את המאפיינים של האירועים אליהם אנחנו מוקפצים ידענו מהי ההכשרה אותה אנו צריכים, בארץ אין ארגון צלילה המסמיך צולל ספורטיבי לשמש כצולל חיפוש והצלה ועל כן נזקקנו להסמכה של ארגון הצלילה האמריקאי המוכר ברחבי העולם ומתמחה בתחום זה של צלילה, המתנדבים נבחרו בקפידה ונדרשו לעמוד בתנאי הכשרה גבוהים מאוד, אני בטוח שיכולתנו לעזור עכשיו גבוהה בהרבה ממה שהיה עד כה".

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, מסכם: "ארגון זק"א מעולם לא שקד על שמריו וכל משימה שהציב לעצמו, החלה ביוזמה ובפעולה קטנה שהתרחבה למימדים בינלאומיים, גם 'יחידת הצוללים', משראינו את כמות האירועים אליהם היא מוקפצת ואת הצורך והצימאון של המתנדבים לידע מקצועי, לא היססנו והשקענו סכומי כסף נכבדים בהכשרה המקצועית של המתנדבים".