אסדה לקידוח נפט וגז
אסדה לקידוח נפט וגזערוץ 7

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, המשמש כיו"ר הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא הגז הטבעי בישראל, הגיש הערב (רביעי) לראש הממשלה ולשר האנרגיה והמים את המלצות הוועדה.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, אמר כי "כשראש הממשלה ואני החלטנו להקים את הוועדה, ראינו לנגד עינינו את חשיבות הגדרת המדיניות שתתרום לפיתוח המשק. הגז הטבעי הוא בשורה של ממש. הוא יוזיל את מחירי החשמל, את עלויות התעשייה וכמובן – גם יפחית את זיהום האוויר וישפר את איכות חייו של כל תושב בישראל".

"במיוחד בימים של חוסר יציבות כלכלית – טמון בו גם הפוטנציאל להיות אחד ממנועי הצמיחה למשק. זה מייצר תעסוקה והשקעות. זה מניע את הכלכלה", אמר לנדאו שהדגיש כי, "צרכי המשק המקומי קודמים לייצוא. קודם כל נדאג לכל הצרכים הנרחבים ביותר של המשק הישראלי, ורק לאחר מכן נפנה לייצוא".

יחד עם זאת, אמר השר: "תנאי לפיתוח נמרץ ויציב של משק הגז הטבעי של ישראל – הוא יצוא. עיכוב הייצוא יעכב את פיתוח משק הגז הטבעי של ישראל, וכפועל יוצא מכך, את תרומתו הפוטנציאלית לפיתוח המשק כולו. התרת יצוא איננה מונעת, אדרבא, היא מפתח לצרכי פיתוח משק הגז הטבעי. ספקים, יזמים חדשים, זקוקים לעוד לקוחות, צרכנים, שיוכלו למכור להם גז. יצוא נותן תקווה שיש למי למכור. הייצוא טומן בחובו גם יתרונות גיאופוליטיים חשובים עבור מדינת ישראל – לשכנים הקרובים כמו גם למדינות רחוקות יותר". לנדאו הדגיש כי על מנת לייצר תחרות במשק, יהיה צורך בלפחות 2 בארות מייד ואחר-כך נוספות, ו-2 צינורות להולכה".

לגביי הקמתו של מתקן לייצוא הגז הטבעי, אמר שר האנרגיה והמים: "מדובר במתקן שהוא נכס אסטרטגי ממדרגה ראשונה לתחום האנרגיה והוא חייב להיות בשליטת מדינת ישראל".

באשר לקליטת הגז הטבעי מהים, אמר לנדאו: "הממשלה אחראית לכך שמתקן הקליטה יהיה בשליטתה ובהסדרתה. ידע כל יזם שהמתקן אליו צריך להתחבר מוסדר ע"י הממשלה", והוסיף כי: "הממשלה רואה חשיבות רבה לחיבורו של מאגר נוסף, בנקודת קליטה מצפון לאשדוד בהקדם האפשרי".

עוד אמר השר: "דרושה מעורבות ממשלתית במערכת ההולכה הימית כדי להבטיח גישה שווה לכל כדי שקליטת הגז בחוף לא תהיה נתונה לחסדו של מונופוליסט. אנו רוצים לייצר תמריצים של וודאות  - בעיקר לשדות הגז הקטנים – להתפתח ולהתחבר לחוף בישראל. בעל מאגר קטן ידע, שאינו צריך להשקיע במתקן קליטה בחוף כולו על חשבונו, וימתין לו הסדר שבאמצעותו ייקלט הגז מהמאגר.באמצעות תמרוץ המאגרים הקטנים נמצה את מלוא פוטנציאל המשאבים הטבעיים שלחופי ארצנו".

לנדאו שב והדגיש את היתרון בהשקעה בתשתיות משק הגז הטבעי ובפיתוחו בזמן אי-וודאות כלכלית: "דווקא בזמן הזה, טמונה תרומה חשובה להתמודדות המשק עם אי-הוודאות. התהליך כשלעצמו הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים שעומדים לרשותה של מדינת ישראל.

השר סיכם ואמר: "הדו"ח יובא לדיון בממשלה. אני מאמין שלאור חשיבות הנושא – בהקדם. ההחלטות יתקבלו בפורום הזה, ולאור הדגשים עליהם עמדתי, אותם ראש הממשלה ואני רואים עין בעין".