כוחות צה"ל בעוטף עזה
כוחות צה"ל בעוטף עזהצילום: פלאש 90

אחרי שנים של דיונים במערכת הביטחון, הוחלט שרכזי הביטחון השוטף בישובים השונים בעוטף עזה יקבלו שכר מלא בתמורה לעבודתם הביטחונית השוטפת.

החלטה ברוח זו התגבשה בתקופה האחרונה לאור המלצת מפקד לה"ב (לאומיות, התישבות, בטחון). גדוד לה"ב הוקם בתקופתו של אלוף פיקוד הדרום הקודם, האלוף יואב גלנט, כאשר הצורך היה לגשר בין היישובים השונים, רכזי הביטחון, קציני הביטחון של הישובים ומערכת הביטחון.

גורם בצה"ל אומר כי כאשר נכנסה לתמונה המערכת הצבאית התברר כי אין אף גוף המטפל ומרכז את כל הנושאים הביטחוניים הקשורים בביטחון התושבים בעת חירום. כך לדוגמא, התבררה למערכת הצבאית עובדה שכאשר מתרחש אירוע בטחוני בשדרות או באחד  היישובים, הגוף הממונה על כך לא תמיד זמין לתת את הפתרונות היעילים. במיוחד בא לידי ביטוי הדבר בעת חירום, כאשר מרבית האוכלוסיה הגברית הבוגרת מגוייסת לצה"ל והיישוב נותר ללא מענה ביטחוני. עם הקמתו של גדוד לה"ב ניתנת תשובה לכל בעיות אלו בדמות חיילי מילואים אשר יאיישו את הישובים השונים ויקבלו על עצמם את האחריות לביטחון התושבים.

גדוד זה, אומר גורם בצה"ל, אחראי גם על הצוותים של מערכות כיפות ברזל ע"פ שיקולי הדעת במקום, בהתחשב עם אזורי שמורות טבע, קווי חשמל ומים, מסילות ברזל וקרבה למתקנים אסטרטגיים.

לדוגמא מציין הגורם את הקמתה של מסילת הברזל לאילת, "דבר שהצריך גם הסתכלות ביטחונית מעבר לתווי השטח אותו בחרו מהנדסי הרכבת וכך נכנסנו אנו לתמונה" אומר הגורם הביטחוני. אין ספק שגולת הכותרת של העבודה הינה מתן פתרון לכל רכזי הביטחון השוטף שמעתה יקבלו משכורת מלאה עבור כל פעילותם השוטפת.