גבעת אסף. ארכיון
גבעת אסף. ארכיוןפלאש 90

מזכ"ל 'שלום עכשיו', יריב אופנהיימר, אינו מקבל את הגדרת הארגון שלו כאחראי לעקירת תושבי מגרון מבתיהם.

בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מעדיף להאשים דווקא את ראשי ההתיישבות שלדבריו העדיפו "לגנוב סוס" בקריצת עין עם שרי הממשלה, ולא לשעות לצווי הפסקת העבודות שנמסרו לאנשי מגרון כבר לפני שש שנים.

"ראשי מועצת יש"ע ואמנה ידעו לאן הולכים", הוא אומר וקובע כי על ראשי ההתיישבות היה להודות בכך שהמבצע במקרה זה כשל ולחדול מבניית המקום. בדבריו הוא מציין כי "לדאבוני בנו לא מעט התנחלויות בצורה אחרת ופחות מופקרת", וכך לטעמו נכון היה לנהוג גם במקרה מגרון.

באשר להחלטה למשוך את תביעת הפיצויים בסך מיליון וחצי ₪ לאחר שנדרשו להציג הוכחות בעלות, החלטה שהתקבלה רגע לאחר שהתקבלה בבג"ץ הוראת הפינוי, מציין אופנהיימר כי לא שלום עכשיו היא שתבעה אלא קבוצת פלשתינים "ללא מעורבות שלנו". עם זאת, כמי שמכיר היטב את הסוגיה הוא מסביר שההחלטה לתבוע את הפיצוי התקבלה לאחר שהתחושה הייתה שאין סיכוי לקבל את הקרקע, ומשום כך "ניסינו להפעיל כל לחץ אפשרי כדי לגרום לפינוי, בין השאר גם על ידי דרישת פיצוי". לעומת זאת כאשר התקבלה החלטה להורות על פינוי הוחלט למשוך את התביעה כיוון שהמטרה מלכתחילה הייתה השבת הקרקע לבעליה.

סיבה נוספת למשיכת התביעה, מסביר אופנהיימר, היא החשש שתביעה שכזו תימשך לאורך שנים ארוכות והמתיישבים יטענו שכל עוד לא התבררה תביעה זו עליהם להישאר בשטח.

בדבריו שב אופנהיימר לטענתו ולפיה נכון לפנות גם את אותם מתיישבים שבתיהם נבנו על קרקע שנרכשה מחדש. זאת משום שלדבריו קיים חשד שהרכישה בוצעה שלא כחוק. הוא תוהה כיצד זה הרוכשים ביצעו את הרכישה מאדם שלישי שקיבל לידו את החזקה על הקרקע ומיד הציע למכור אותה. לדבריו המהירות שבה בוצע המהלך מחשידה אותו בחוסר חוקיות.

כמו כן הוא תוהה כיצד זה עד לא מכבר טענו המתיישבים שלא ניתן לאתר את בעלי הקרקע, ולפתע אותרו בעלי הקרקע עימם בוצעה הרכישה החוזרת.

בנוסף לכל אלה הוא מציין ש"גם אם העסקה כשרה לחלוטין מי שמחליט איפה בונים ואיפה לא זה לא המתנחלים אלא ממשלת ישראל".

באשר לתחושותיו לנוכח התוצאות המעשיות של עתירות תנועתו- תוספת של מאות יחידות דיור בעקבות פרשת שכונת האולפנה, הקמת מגרון השנייה בעקבות עתירת מגרון, אשרור של ברוכין ורחלים ועוד – אומר אופנהיימר כי הוא אכן כועס על החלטות הממשלה, אך לא משום כך יחדל מהתנהלותו. "זו ממשלת ימין שעושה דברים שמכעיסים אותו, וכשמחליטים לצ'פר את פורעי החוק זה מכעיס אותי, אבל לא גורם לי לסתום את האף ולהעלים עין, אבל ליהירים ולחוגגים אומר בצער שזה ייגמר בשני פינויים ושלושה פינויים שיתרחשו בבוא יומו של הסדר מדיני".

באשר לעתיד הוא אומר כי כעת קיימת התמקדות הסברתית הנובעת מפרשת מגרון, ובראשה ההוכחה לממשלת ישראל שניתן לבצע פינוי מאחזים באופן שקט יחסי והחששות שבשמן דיברו עד כה גורמים שונים התבדו. המסר ההסברתי הנוסף הוא קיומה עדיין של אופציית שתי המדינות כרלוונטית.

באשר ליעד הבא של ארגונו הוא מציין את גבעת אסף כמיועד למאבק נוסף שכן מצב האדמות שבו דומה לזה של מגרון.