גדר הגבול תהפוך לבדיחה?
גדר הגבול תהפוך לבדיחה?פלאש 90

עם התגברותה של בעיית ההסתננות לישראל הבינו ראש הממשלה ושריו כי הפתרון היחיד שיקהה במשהו את הבעיה הוא גדר גבול חזקה בגבול עם מצרים.

ההנחה שעמדה בבסיס התפיסה היתה, כי בניגוד למסתננים שכבר חדרו לישראל, אשר הטיפול בעניינם מורכב מבחינה בינלאומית ומחייב עמידה בסטנדרטים מינימליים, הרי שאיש אינו יכול לחייב את ישראל להתעסק עם מי שלא נכנס לתחומה.טענה זו נשמעה פעמים רבות ולאו דווקא מפיהם של אותם אנשים הנחשבים מתנגדי המסתננים. גם חלק מהפעילים המרכזיים למען המסתננים הדגישו פעמים רבות, כי במקביל לטיפול הומני בהם בתוך גבולות ישראל צריך קודם כל לעצור את השטף המגיע לישראל מכיוון אפריקה.

בניית הגדר אמנם השפיעה על נסיונות ההסתננות לישראל, תחילה התגברה ההסתננות בניסיון להספיק להיכנס לפני השלמת הגדר, ולאחר מכן, בחודשים האחרונים,היא פחתה באופן דרסטי. לשם השוואה, מספר המסתננים לישראל באוגוסט השנה היה עשירית ממספרם בשנה שעברה. לעומת קצת למעלה מ-2,000 מסתננים באוגוסט שעבר, מספר עצום לכל הדעות, נכנסו באוגוסט האחרון לישראל 199 מסתננים.

להפחתת המספרים ישנן אמנם כמה סיבות, והגדר עוד אפילו לא הושלמה, אולם כבר כעת עומדת "קונספציית הגדר" בפני מבחן משמעותי ראשון, אשר יכריע האם תוכל ישראל להתגונן בפני שטף המסתננים או תישאר עומדת חשופת ידיים. המבחן הוא 20 מסתננים מאפריקה אשר יושבים כמעט שבוע סמוך לגדר החדשה שנבנתה בגבול הדרומי מצדו המצרי, בציפייה שצה"ל יאפשר להם להיכנס לארץ. המסתננים, בהם נשים, התיישבו בצמוד לגדר הגבוהה, ולוחמי צה"ל מונעים את כניסתם לישראל אך מעבירים להם מים ומזון.

כעת מתלהט הדיון בשאלה כיצד צריך לנהוג באותם מסתננים. ארגוני זכויות הפליטים למיניהם, מגובים בנציגי האו"ם בישראל, סבורים שישראל חייבת לפתוח בפניהם את דלתה. ישראל הרשמית לעומת זאת חוששת כי הכנסתם לארץ תביא לגדר הגבול מאות ואלפי מסתננים אשר ינצלו את השיטה החדשה להיכנס לישראל ויהפכו את הקמת הגדר לבדיחה. היום (חמישי) יגיע הנושא לדיון בבג"ץ, שם יצטרכו השופטים להחליט האם הם הופכים את הגדר הדרומית לבדיחה, או שמא יגבר קול ההיגיון וההבנה שיש לעצור את זרם המסתננים לישראל תחלחל גם לדוכנם של השופטים.