אושוויץ. ארכיון
אושוויץ. ארכיוןפלאש 90

הארכיאולוג הישראלי יורם חיימי חופר מזה כמה שנים באדמת מחנה המוות סוביבור כדי לחשוף את האמת על מה שקרה במחנה בו נרצחו דודיו מצד אמו.

לפני כמה שבועות במהלך חפירות ההצלה באזור המחנה, הם מצאו דיסקית של ילדה יהודייה מהולנד. ל'ערוץ 7' הוא מספר על המימצא המיוחד. "בעקבות החלטה של ועדת ההיגוי להקמת מרכז המבקרים בסוביבור, עשינו חפירת הצלה. לא ידענו לקראת מה אנחנו הולכים, ידענו שזו הייתה רחבת ההתפשטות ומשם הלכו היהודים לדרך אל המוות. תוך כדי החפירות ליד מסילת הרכבת, מצאנו דיסקית אלומיניום עליה היה כתוב לאה דלפאנה, ילידת 11/7/37. בדקנו במוזיאון בהולנד שם יש רישומים של כל המשלוחים של היהודים והתברר שזו משפחה יהודית פורטוגזית שהגיעה לסוביבור באחד המשלוחים האחרונים מאמסטרדם ב 6/7/43. לאה הילדה בת ה-7 הגיעה למחנה המוות יחד עם ההורים, האב דוד והאם יהודית המשפחה נרצחה לאחר חודשיים".

חיימי מנסה לאתר בימים אלה את שרידי המשפחה כדי להעניק להם את הדיסקית. "גילינו במוזיאון בהולנד תמונה של הילדה לאה יושבת על ברכי אביה דוד, ומופיעה שם גם האם יהודית ועוד ילדה שככל הנראה נוצרייה חברה של לאה. איתרנו את אותה אישה הולנדית ואנחנו מקווים לאתר את המשפחה עצמה. הדיסקית ככל הנראה הייתה דיסקית אישית שהכינה המשפחה ללאה כדי שאם היא תלך לאיבוד ידעו מי היא. בתוך כך נחשפנו לסיפורה המרתק של הקהילה הפורטוגזית בהולנד שבית הכנסת שלה הוא בית הכנסת היחיד שלא נחרב בשואה".