עד לפני מספר שנים, שעוני נוכחות הותקנו בדרך כלל רק בחברות מעל ל-30 עובדים. מחיר השעון + תוכנת הנוכחות היה כ-3000 ₪ או יותר וכן מחיר השירות השנתי היה גבוה מאד.
החל מחודש פברואר 2009, נכנס לתוקף תיקון 24 לחוק הגנת השכר המחייב כל חברה המעסיקה 2 עובדים או יותר לנהל רישום נוכחות ממוחשב. בנוסף לכך, בחודש יוני 2012 נכנס גם לתוקף חוק הגברת האכיפה, המחייב כל חברה
המעסיקה עובדי קבלן במישרין או בעקיפין באחריות לזכויות שלהם (שעות העבודה ומנוחה, שעות נוספות ושאר התשלומים המגיעים להם). חוקים אלה יצרו מצב חדש בשוק העבודה, בו שעון נוכחות הינו מוצר חובה בכל חברה ועסק.
במידה ולא הותקן שעון נוכחות, העסק יהיה חשוף לקנסות מיידים ותביעות משפטיות.מו כן, המנהלים הבינו ששעון הנוכחות מאפשר לנהל באופן מסודר את העובדים בעסק, לייעל את העבודה ולחסוך כסף על שעות מבוזבזות. חוסר של דקות מועטות בכל יום לכל עובד, גורם להוצאות מיותרות של מאות שעות בחודש. גם העובדים יודעים כי עליהם להגיע בזמן ולעבוד את השעות אשר הוגדרו להם. ניתן לראות באופן ברור את ימי החופש, המחלה והחגים ואין ויכוח לגבי תשלום השעות הנוספות.
סקירה על דגמי שעוני נוכחות
שי עולמי, מנכ"ל חברת JBClock מהמובילות בתחום שעוני הנוכחות, מספר כי חובת דיווח שעות העבודה וההתקדמות הטכנולוגית שינתה את פני שוק שעוני הנוכחות. לפי דברי שי, היום בניגוד לעבר, כל עסק יכול לבחור את שעון הנוכחות המתאים לו מבחינה תקציבית ותפעולית.
ניתן למצוא שעון נוכחות מבוסס כרטיס מגנטי המתאים לעסק קטן כבר החל מ-600 ₪. הדגמים של שעוני הנוכחות מתחלקים למספר קטגוריות, בהתאם לאופן בו מזדהה המשתמש ואופן החיבור למחשב (USB או רשת).
ישנם גם שעונים עם חיבור ל-DISK ON KEY ושעונים המתחברים באופן סלולרי באמצעות SIM CARD. שעונים בזיהוי כרטיס מגנטי הינם הנפוצים, האמינים והנוחים ביותר לשימוש.
חלק מהחברות בוחרות בשימוש בתג קירבה (כרטיס או צ'יפ). בשנה האחרונה, חלה התפתחות בתחום הזיהוי הביומטרי ושעוני הנוכחות בזיהוי טביעת אצבע הפכו לאמינים ומתאימים לשימוש נפוץ. קיימים דגמים של שעונים ביומטרים מתקדמים המגיעים לאחוזי זיהוי קרובים ל-100% וזאת בטווח מחירים של פחות מ-1500 ₪. שעונים אלה יודעים גם לקרוא תגי קירבה בנוסף לטביעת האצבע.
עבור עובדים אשר נמצאים מחוץ למשרד, קיימת גם אפשרות לדווח נוכחות באמצעות הטלפון (חיוג או אפליקציה).
חשוב לא פחות כאשר חברה מעוניינת לרכוש שעון נוכחות, הוא התוכנה והשירות. קיימות חברות בשוק המתמחות בפלח השוק של חברות גדולות מעל 300 עובדים.
חברות אלו לא יתנו מענה ושירות הולם ללקוח בינוני וקטן. התוכנה שלהן בד"כ מסובכת ומסורבלת ולא נוחה לשימוש. חשוב לבדוק לפני הקנייה כמה שנים קיימת החברה וכמה אנשי תמיכה היא מחזיקה. כמו כן, האם התוכנה היא של החברה או שייכת לחברה אחרת. במקרה זה בדרך כלל הלקוח יקבל תוכנה חלקית או שירות מוגבל בעלות גבוהה.
מומלץ לבקש המלצות מלקוחות אשר כבר רכשו את התוכנה ועובדים איתה. תוכנת הנוכחות הינה מרכיב חשוב ביותר ולכן חשוב לבדוק שאתם קונים מחברה אמינה אשר יש לה אלפי לקוחות והתוכנה הינה נוחה וידידותית לשימוש.