מטוס קרב
מטוס קרביששכר רואס

המגזין האמריקני ה"ניו יורקר" מפרסם היום פרטים חדשים אודות הפצצת הכור הגרעיני הסורי אל-קיבר בספטמבר 2007.

העיתונאי הישראלי-אמריקני דיוויד מקובסקי, בעל התחקיר, שוחח עם בכירים בוושינגטון ובירושלים אודות המבצע שיצא לאחר שנודע גם לישראל וגם לארה"ב כי סוריה חידשה את מאמציה להשיג יכולת גרעינית ב-2006 באזור דיר א-זור בצפון מזרח המדינה.

לפי הפרסום, שמובא בחדשות ערוץ 2, אנשי מוסד פשטו לפני התקיפה על ביתו של איבראהים עותמאן בווינה בירת אוסטריה. עותמאן היה ראש הסוכנות הסורית לאנרגיה אטומית ושהה בווינה לרגל כינוס של הנגידים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. על פי הפרסומים, הסוכנים פרצו לביתו והורידו מידע מהמחשב שלו, כולל שלוש תמונות של הכור, ועזבו מבלי להשאיר סימן.

על פי הדיווח במגזין, ראש המוסד דאז מאיר דגן נועד עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט והציג את רשמיו. הוא המליץ לראש הממשלה "לפעול במהירות" כדי למנוע זיהום רדיואקטיבי שייגרם מהפצצת כור פעיל.

על פי הפרסום, אולמרט ניסה לעודד את הנשיא בוש ואת סגנו צ'ייני להתקיף, אבל בוושינגטון לא התלהבו ולא מצאו הצדקה למתקפה. אולמרט טען באזני בכירי הממשל שמתקפה אמריקנית תעביר גם מסר לאירן, אבל בבית הלבן - סירבו. בוש רצה לעבוד במישור הדיפלומטי ולהטיל אולטימטום על ממשל אסד.

בשלב זה החלה ישראל לתכנן מתקפה משלה. המתקפה האווירית הנרחבת כונתה "שקדי שמן", תקיפה אווירה מצומצמת שלבסוף יצאה לפועל כונתה "שקדי רזה". 

העיתונאי מקובסקי מציין כי ברק ניסה לעכב את התקיפה ואף  מעלה אפשרות שהאיש שהפך לשר ביטחון לא פעל ממניעים מבצעיים בלבד, אך לא מפרט.  

 ב-5 בספטמבר כונס הקבינט הישראלי וכל השרים הצביעו בעד תקיפה, מלבד אבי דיכטר שנמנע. אולמרט, ברק ושרת החוץ ציפי לבני החליטו יחדיו על מועד ואופן התקיפה.

לפי הדיווח, הרמטכ"ל אשכנזי אמר לבכירים הישראלים שכדאי להוציא את המתקפה "כבר באותו הלילה". סמוך לחצות ארבעה מטוסי אף-16 וארבעה מטוסי אף-15 יצאו לדרך מבסיס רמת דוד. הם טסו לאורכו של הים התיכון, פנו מזרחה סמוך לגבול טורקיה והפעילו אמצעי לוחמה אלקטרוניים ש"עיוורו" את מערך ההגנה האווירי הסורי. 

בין השעות 00:40 ל-00:53, שידר מכשיר הקשר את מילת הקוד "אריזונה". המשמעות: 17 טונות של פצצות השמידו את המתקן הגרעיני בצפון מזרח סוריה. "הייתה תחושה מעולה, המתקן הושמד ולא איבדנו אף טייס", אמר אחד הבכירים הישראלים למקובסקי.

אולמרט התקשר לעדכן את הנשיא האמריקני על הצלחת המבצע: "אני רוצה לדווח לך שמשהו שהיה קיים, כבר לא קיים יותר. זה בוצע בהצלחה מלאה".