אובמה ונתניהו
אובמה ונתניהופלאש 90

ד"ר אפרים אסכולאי, מומחה למאבקים המדיניים מול תכנית הגרעין האיראנית ומי שבעברו היה איש הועדה לאנרגיה אטומית של ישראל ממליץ לארה"ב להחליף את מונח הקווים האדומים בהקצבת זמן מדויק שעד אליו יושלם הליך המו"מ עם איראן, וממנו והלאה יינקטו צעדים חריפים נגדה.

לדבריו הדרישה להצבת קווים אדומים היא בעייתית מאוד במידה ומדובר בקווים אדומים טכניים. כלומר בהנחה שמדובר בקווים אדומים שיוצבו על שלבי העשרת האורניום יהיה קשה לוודא מודיעינית שאכן איראן עברה את השלבים הללו. ד"ר אסכולאי מציב כדוגמא את הדרישה שאיראן לא תעבור את רף עשרים אחוזי העשרת האורניום, ולדבריו במידה ואכן, כפי שניתן ללמוד מדברי האמריקאים עצמם, המידע המודיעיני שבידי ארה"ב מסתמך על סבא"א הרי שלא ניתן לוודא במדויק אם אכן עברו האיראנים את הרף המדובר או לא.

"לכן יש לקבוע תאריך ולא קו אדום", אומר אסכולאי המזכיר כי "האיראנים מושכים זמן כבר שנים. הם זקוקים לזמן הזה לצורך המשך העשרת האורניות ולהמשך פעולות הפיתוח השונות. אם מציבים קו-תאריך קובעים שעד לאותו תאריך יסתיימו שלבי המו", ולאחר מכן דברים יקרו".

לדבריו המציאות כעת היא שהאמריקאים מעדיפים מסיבותיהם הם לשגר הצהרות מעורפלות ולפיהן הם לא יאפשרו ליצור נשק גרעיני, אך לא אומרים דבר מעבר לכך, לא מפרטים את דרכי הפעולה ולא את מועדיה.

אסכולאי קובע כי קיימות לא מעט אופציות שיש להבהיר אותם לאיראנים מבעוד מועד. בין השאר מדובר בהסגר טוטאלי על איראן, פגיעה באיראנים בזירה הדיפלומטית ואף איום צבאי, "אם לא יהיה איום ממשי הם לא ייכנעו. פרויקט הגרעין שלהם הוא בנפשם ולכן צריך להפסיק את משחק הדיפלומטיה והסנקציות".

עוד הוא קובע בדבריו כי על המכה שתוטל על האיראנים להיות חזקה ובהיקף גדול ולא מודרגת, שכן האיראנים מתרגלים לסנקציות מדורגות ומקשיחים בהתאם את עמדותיהם.

להערכתו האמריקאים מעדיפים כעת למשוך את הזמן עד לאחרי הבחירות ולפי שעה אינם מעוניינים להתחייב באשר לדרכי הפעולה, אם כי להערכתו של אסכולאי במוחו של אובמה ובמוחם של יועציו קיימת תכנית, על אף שהם אינם רומזים על מהותה.

מוסיף אסכולאי וקובע כי האמירה האמריקאית ולפיה הם מתנגדים להצבת קו אדום בפני האיראנים היא אינה מהלך נבון, כהגדרתו. זאת בהיותה מעניקה לאיראנים תחושת ביטחון לקראת המשך קידום תכנית הגרעין שלהם.