אריאל שרון
אריאל שרוןפלאש 90

שמואל גונן (גורודיש) שימש אלוף פיקוד הדרום בתחילת מלחמת יום הכיפורים עד שהודח מתפקידו, סיפר בעדותו בפני ועדת אגרנט כי אחת מהנחות היסוד הייתה שהסיכוי לחידוש הלוחמה ביוזמה מצרית נמוך ביותר, והמצרים חוששים מתקיפה של צה"ל.

בעדות שנחשפת היום (ה'), 39 שנים אחרי המלחמה, הקשו חברי הוועדה על האלוף שמואל גונן (גורודיש) בשאלות קשות וביקשו ממנו הסבר לכך שבאחד מימי הלחימה הראשונים הסתובב שרון "כמו סביבון" ולא קיבל פקודה לפעול.

גורודיש הודה כי הוא עצמו לא ציפה למלחמה, למרות תזוזה מצרית רחבת היקף: "אני די שוכנעתי שזה תרגיל... לא הייתי מודאג שהולכת לפרוץ מלחמה. בגלל הרגע והאווירה ובגלל שזו לא הפעם הראשונה שיש תרגיל".

גורודיש תקף בחריפות את התנהלותו של שרון, קודמו בתפקיד אלוף פיקוד הדרום, "לפי דעתי אריק שרון לא ביצע פקודות במלחמה וזו אחת מהן. אני ויתרתי על ההליך המשפטי לטובת צה"ל. נעניתי לפניית שר הביטחון לא מזמן. הוא אמר לי להפסיק את ההליכים והפסקתי, לא עשיתי כלום, וגם לפני זה לא עשיתי כלום. בכל אופן ב-9 בחודש הוא תקף".

גורודיש תקף במילים קשות את שרון, כשנשאל על אי ציות לפקודות: "האיש שבעיקר עשה את זה, זה היה אלוף שרון. הוא עשה את זה לא רק לי, אלא לכל מי שפקד עליו גם עד עכשיו. אני לא נתקלתי בפקוד כזה בעבר. כמעט לא נתקלתי בתופעות כאלה בעבר".

האלוף גונן הושעה מתפקידו בעקבות פרסום דו"ח הביניים של ועדת אגרנט. ההשעיה בוטלה עם פרסום הדו"ח הסופי של הוועדה שהמליצה שלא ימלא תפקיד פיקודי מעל עוצבה. שנה לאחר המלחמה קיבל גורודיש תפקיד במטה הכללי, אך בשל הביקורת שהתגברה סביבו החליט לפרוש ב-1976 משירות צבאי, עזב את המדינה לעסקים באפריקה ונפטר מהתקף לב.