הרב יהודה זולדן
הרב יהודה זולדןיוני קמפינסקי

שלושה שרי חינוך לשעבר מקרב השמאל הקיצוני – ילי תמיר, יוסי שריד ואמנון רובינשטיין – חברו למתקפה חריפה נגד דבריו של הרב יהודה זולדן, האחראי על לימודי היהדות במשרד החינוך, שהביע התנגדות לעצם העלאת השאלה אם לוותר או לא על חלקי ארץ ישראל.

דבריו של הרב זולדן שפורסמו באתר משרד החינוך הובאו אתמול בעיתון 'מעריב' ובעקבותיהם היום ממשיך העיתון ומרכז את דבריהם של השרים לשעבר.

כאמור, הרב זולדן קבע כי אין מקום להעלות שאלות של ויתור על חלקי ארץ ישראל. לדבריו אסור להעלות את השאלה אם יש מקום לויתור מאחר שמדובר בעבירה חמורה והכרעת הרוב מתבטלת מול רצון ה' ליישב את הארץ, ואין למנהיג כלשהו זכות להחליט להשיב שטחים או לא ליישב בהתנחלויות חדשות. "עצם העלאת השאלה אם עם ישראל רוצה לסגת מחלקי ארץ ישראל ולהעבירם לידי ריבונות נוכרית הוא דבר חמור, אך כשהרוב מחליט שהוא אינו רוצה בקיום המצווה הדבר חמור פי כמה. הארץ איננה רכוש פרטי של אף אדם מישראל... עלול להתגלות שרצון רובו של העם הוא שלא כרצון ה' המתגלה אלינו בתורתו".

בהמשך הדברים הוא קובע כי גם אם חלילה יהיה רוב שיתמוך בהצעת ויתור לא יהיה להכרעה זו משמעות. הוא אף מזכיר את מעורבותם של ערבים בהצבעות מעין אלה, עובדה שגורמת לכך שיש בכוחם להכריע בעניינים הנוגעים לעצם קיומנו - ישיבה בארץ ישראל.

עוד מפנה 'מעריב' תשומת לב לדברי הרב זולדן המגדיר את ההינתקות כ"גזרת הגירוש".

כאמור, בעקבות הדברים חברו שרי השמאל לשעבר ותקפו את הרב זולדן. "דבריו של הרב זולדן חמורים מאוד, ומי שזו עמדתו לא יכול לכהן בתפקיד ממלכתי, ודאי לא חינוכי", דברי פרופ' יולי תמיר. השר לשעבר שריד אמר: "מול המאמר של מפמ"ר יהדות בולט עוד יותר שפיטוריו של מפמ"ר אזרחות היו פוליטיים באופן מובהק. שר החינוך מוכן לסבול דברים כאלו כשמדובר במפמ"ר מטעם, הוא לא רוצה ולא מוכן לסבול כשזה מפמ"ר המעמיד סדר יום שונה משל השר. אדם כזה לא היה מתמנה אצלי להיות מפמ"ר יהדות, ולו הייתי נכשל במינוי, יש להניח שעד מהרה הייתי מתקן את הטעות".

השר לשעבר רובינשטיין מוסיף על הדברים ואומר: "המשטר הישראלי נקבע לא על ידי מפקח במשרד החינוך, אלא על ידי הכרזת העצמאות וחוקי היסוד של ישראל. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע שישראל היא מדינה יהודית אבל גם דמוקרטית. מי שמחזיק בדעות כאלה לא רשאי להחזיק בתפקיד מפקח במדינת ישראל, ולא כל שכן מפקח לימודי היהדות".