מדענים ישראלים מצאו לאחרונה חיסון אוניברסאלי, באמצעות סמן ייחודי שהתגלה על גבי תאי הסרטן, ודרכו ניתן לעורר תגובה במערכת החיסון ולטפל בתאים. החיסון נבחן בימים אלו בביה"ח הדסה עין כרם וברמב"ם.

עד כה דווחו תוצאות המתייחסות ל-7 חולי סרטן דם מסוג "מיאלומה נפוצה". התוצאות הראו שהחיסון, העונה לשם "ImMucin", בטוח לשימוש ולא נצפו תופעות לוואי חריגות, למעט סימפטומים מקומיים קלים החולפים תוך 24 שעות וללא כל טיפול תרופתי.

ד"ר ליאור כרמון, העומד מאחורי הפיתוח, מסביר כי החיסון פועל באמצעות הפעלתם של תאי T כנגד תאים סרטניים. מנגנון זה מאפשר הפעלה ממוקדת יותר של מערכת החיסון וכן ספציפיות גבוהה ותופעות לוואי מינימליות בניגוד למירב התרופות לסרטן.

יש לציין כי שלושה מהמטופלים באמצעי החיסון החדש, כבר החלו בתהליך הפוגה מהמחלה. בניגוד לטיפולים אחרים, המדענים סבורים, כי לחיסון הזה הגוף לא יציג התנגדות טבעית והתאים לא יהפכו לחסינים כלפי הטיפול החדשני.

הטיפול ב- ImMucin מתאים ללמעלה מ- 90% סוגים שונים של סרטן. בין היתר; סרטן הריאות, המעי הגס, הערמונית, כליות, לבלב, וכן סרטנים לא מוצקים כגון לוקמיה. כאמור, יתרונו של החיסון הינו האוניברסאליות, משמע כי יוכל להפעיל את מערכת החיסון של החולה ללא צורך בהתאמה אישית ובכך, אולי, לתת מענה למיליוני חולים ברחבי העולם.

ד"ר ליאור כרמון הוא בעל תואר דוקטור מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן. עומד בראש חברת ווקסיל המתרכזת בעיקר בטיפולים בסרטן.