האיחוד האירופי הוא הזוכה בפרס נובל לשלום, במלאת 60 שנה להיווסדה של קהילת הפחם והפלדה, שהיוותה הבסיס לאיחוד ובישרה את עידן השלום והיציבות ביבשת.

הוועדה ציינה בהחלטתה כי האיחוד מקבל את הפרס עבור שישה עשורים של תרומה "לקידום שלום, התפייסות, דמוקרטיה וזכויות אדם באירופה".

בשנה שעברה, התחלק פרס הנובל לשלום בין שלוש נשים שלחמו למען כינון דמוקרטיה בארצותיהן: נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף - האישה הראשונה באפריקה שנבחרה באופן דמוקרטי להנהיג מדינה ביבשת השחורה; לימה גבואי, לוחמת הדמוקרטיה מליבריה, שהובילה את מחאת הנשים במדינה, והצליחה להביא להפלתו של הרודן הידוע לשמצה צ'רלס טיילור, ותווכל כרמאן, עיתונאית ומתנגדת השלטון, ואחת מהמנהיגות הבולטות של המחאה העממית בתימן, שהובילה השנה להדחתו של הנשיא עלי עבדאללה סלאח.

בשבוע האחרון הוכרזו זוכים נוספים בפרס נובל. הסופר הסיני ג'ואן מוי, החותם על ספריו בשם העט "מו יאן", הוכרז אתמול (חמישי) בשבדיה כזוכה בפרס נובל בספרות לשנת 2012. הסופר הסיני עושה היסטוריה, כאשר יהיה הסופר הסיני הראשון אשר זוכה בפרס היוקרתי כל כך. ועדת השיפוט ציינה, כי "באמצעות ריאליזם הזייתי, הוא משלב בין סיפורי עמים, היסטוריה ויצירה עכשווית".

ביום רביעי הוכרז כי רוברט לפקוביץ' ובריאן קובליקה הם הזוכים בפרס נובל לכימיה. השניים עסקו במחקר על הדרך בה תאי הגוף חשים את סביבתם. עבודתם של החוקרים התמקדה בקולטני חלבון מסוג G, המסוגלים לחדור אל מחוץ לקרום התא.

בפרס נובל לרפואה זכו פרופ' ג'ון גורדון (79) מבריטניה ופרופ' שינייה ימנאקה (50) מיפן. השניים זוכים בפרס על מחקרים שביצעו בעכברים ובצפרדעים ולפיהם בתנאים מסוימים יכולים תאים לשוב למצבם ההתחלתי כתאי גזע עובריים, וכך להתמיין מחדש ולהפוך לתאים מסוג אחר. התגלית פותחת את הדלת לגילויים פורצי דרך ברפואה.

מחקריו של פרופ' גורדון העלו כי ניתן להחזיר תאים למצבם הראשוני כתאי גזע באמצעות השתלת הגרעין שלהם לתוך תא ביצית של דו-חיים.