צעד ראשון להסבת רשת הרכבות לחשמל

חברת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) ישתפו פעולה במהלך להסבת רשת הרכבות מדיזל לחשמל.

ידידיה בן אור , כ"ח בתשרי תשע"ג

נאבקים בהפרטה. רכבת ישראל
נאבקים בהפרטה. רכבת ישראל
פלאש 90

חברת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) חתמו היום (יום ראשון) על הסכם לשיתוף פעולה בביצוע פרויקט חישמול מערך המסילות הארצי של רכבת ישראל.

בהתאם להנחיית שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, נערכו בשבועות האחרונים דיונים בין חברת הרכבת לחברה הלאומית לדרכים, במטרה לגבש דרכים לשיתוף פעולה שיאפשרו לנצל את היתרונות והיכולות הניהוליות  של  הגופים בקידום פרויקט חישמול של הרכבת.

ההסכם נחתם, בלשכת השר כץ לאחר שרכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים הגיעו ביניהן להסכמות על חלוקת האחריות לביצוע התוכנית, כשהעיקרון המנחה הוא כי במקומות בהם מבצעת החברה הלאומית לדרכים פרויקטים של תשתיות מסילתיות, היא תבצע גם את החישמול שלהן.

פרויקט חישמול הרכבת מבוצע במסגרת תכנית נתיבי ישראל שיזם השר כץ. התכנית נועדה לחבר את הנגב והגליל למרכז הארץ, באמצעות רשת מהירה ומתקדמת של כבישים ומסילות ברזל.

השר כץ בירך על ההסכם שנחתם וציין כי הסבת מערך הרכבות של רכבת ישראל לחשמל יאפשר לקצר את זמני הנסיעה של הרכבת באופן משמעותי, ולהגדיל את קיבולת ותדירות הרכבות. לדבריו, רכבת חשמלית תגביר את בטיחות הנסיעה ברכבת ותצמצם את זיהום האוויר והרעש הנגרמים כתוצאה מהפעלה של קטרים, המונעים באמצעות מנוע דיזל.

על פי ההסכם, החברה הלאומית לדרכים תהיה אחראית על ביצוע תשתיות החשמל של שני פרויקטים מרכזיים: פרויקט מסילות השרון (כביש 531) ופרויקט עכו- כרמיאל. רכבת ישראל תבצע הסבה לחשמל של הרשת הקיימת.

ההסכם קובע, כי החברה הלאומית לדרכים תעביר לידי רכבת ישראל מקטעי עבודה שלמים וגמורים של שני הפרויקטים, בהתאם להנחיות ומפרט של רכבת ישראל, הכוללים ביצוע מלא של תשתית המבנה התחתון והעליון של המסילות. המבנה התחתון כולל בין השאר הקמת גשרים ומנהרות, והמבנה העליון כולל הנחת מסילות, מערכת איתות ותקשורת וכן תשתיות לתפעול חשמלי של הרכבת.

פרויקט מסילות השרון, כולל הנחת מסילה כפולה מכפר סבא למסילת החוף, הקמת שתי תחנות נוסעים חדשות ברעננה, שדרוג תחנת הרצליה והכפלת מסילות החוף, בקטע שבין הרצליה לתל אביב.

פרויקט עכו- כרמיאל כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 23 קילומטרים, המתפצל מקו רכבת החוף. לאורך התוואי יוקמו שתי תחנות רכבת, האחת בעמיהוד והשנייה בכניסה לכרמיאל. התוואי כולל בין השאר מנהרות, גשרים והטיית נחלים.

חברת רכבת ישראל תהיה אחראית על חיבור שני הפרויקטים לרשת המסילות וכן על ביצוע עבודות המבנה העליון של הפרויקט, בהתאם ללוחות הזמנים שיסוכמו בין שני הצדדים.

לצורך האצת הפרויקט הוקמה  ועדת היגוי מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי בוועדה שותפים  בין השאר נציגים של משרד התחבורה, החברה הלאומית לדרכים וחברת רכבת ישראל.

שר התחבורה ציין כי מחר (יום שני) צפוי להתפרסם המכרז המוקדם (PQ) בפרויקט ההסבה לחשמל  , שנועד לבחון את עמידת המציעים, בתנאי הסף הפיננסיים של הפרויקט. המכרז למיון המוקדם כולל הסבה לחשמל של 420 קילומטר של מערכת הכבלים העילית, לרבות עמודים וכבלים, הקמת 14 תחנות השנאה וכן מערכת השליטה והבקרה. 

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס בירך על ההסכם שנחתם וציין כי החברה ערוכה לבצע כל משימה שתתבקש, הן בתחום פיתוח רשת הכבישים והן בתחום פיתוח רשת מסילות הרכבת. "החברה הלאומית לדרכים גאה להוביל יחד עם רכבת ישראל את מהפכת חישמול הרכבות" הוסיף ברס.

מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר  ציין כי לאחר שנים ארוכות של תכנון, יוצא לדרך פרויקט הסבת רשת הרכבות לחשמל. "זהו הפרויקט החשוב ביותר לחברת רכבת ישראל והוא צפוי להיות הבסיס לשיפור משמעותי בשירות שמספקת רכבת ישראל – בהגדלת מהירות הנסיעה של הרכבות, בהגדלת תדירות הרכבת וקיבולת הנוסעים. הפרויקט יביא את החברה לקדמה טכנולוגית ואנחנו  נדע לשרת מספר גדול יותר של נוסעים בצורה טובה יותר".