אירופה
אירופהצילום: פלאש 90

כלכלני קרן המטבע הבינלאומית פרסמו בשבוע שחלף את העדכון הרבעוני שלהם לצמיחה. ביחס לשנת 2012 כלכלני הקרן הפחיתו את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית מ-3.5%, לכדי 3.3%.

עיקר ההפחתה נובע מקיצוץ בתחזית הצמיחה של המשקים המתעוררים, ב-0.3%, מ-5.6%, לכדי 5.3%, כאשר הסיבה המרכזית היא קיצוץ של 1.3% בהערכת הצמיחה למשק ההודי לשנה הנוכחית, הצפוי לצמוח השנה ב-4.9%.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב בית השקעות, מציין כי התחזיות המעניינות הן, כאמור, ביחס לשנת 2013 אשר בה צופים כלכלני הקרן צמיחה עולמית של 3.6%, הגבוהה מהשנה הנוכחית, אך נמוכה מהערכה של חודש יולי. יתר על כן, השווקים המפותחים צפוים לצמוח בשיעור של 1.5% בלבד, כאשר ספרד ואיטליה ימשיכו להתכווץ בשיעורים של 1.3% ו-0.7%, בהתאמה.

מעבר לכך, בקבוצת השווקים המתעוררים צפויה דווקא התגברות בעוצמת הצמיחה לכדי 5.6%, כאשר המתעוררים האסייתיים ניצבים בראש עם התרחבות של 7.2%, לעומת 6.7% בשנת 2012.

לדבריו, "בדומה לשנת 2012, גוש האירו יהיה גם ב-2013 הצרה המרכזית של העולם. אמנם, לאחר התכווצות של 0.4% בשנת 2012 הוא צפוי לחזור לפסי צמיחה, אך אלו יהיו זעומים למדי ויסתכמו ב-0.2% בלבד בשנת 2013. למעשה, קיבעון של הפעילות הכלכלית".

אייכל סבור, כי "תחזית זו של קרן המטבע הבינלאומית מצביעה על כך שהקשיים שראינו בשנים האחרונות באירופה יימשכו גם בשנת 2013, ובמיוחד בקרב המדינות הנמצאות בכותרות כגון יוון, ספרד ואיטליה. יתר על כן, חרף החולשה במשקים המפותחים, המשקים המתעוררים צפויים להציג עלייה בקצב הצמיחה בשנת 2013, לעומת 2012. הדבר מגדיש את חסינות הגבוהה ממשברים בעולם המפותח ומצביע על כך שאלו הופכים להיות יעד השקעה אסטרטגי ולא רק טקטי".

לדבריו, "עדות לחוסנם של המשקים המתעוררים בכל האמור למשברים הן מקומיים והן גלובליים הגיעה מהדיווח הנוכחי של קרן המטבע, אשר ייחדו פרק לעניין. השווקים המתעורריים, לראשונה אי פעם, צמחו בעשור האחרון בשיעור הגבוה מאשר השווקים המפותחים. התפתחויות אלו היו תוצאה של ירידה בתדירות התרחשותם של זעזועים פנימיים ושיפור של המדיניות הכלכלית במדינה".

"עם זאת, להערכתם אם יתרחש זעזוע חיצוני נוסף, כגון משבר נוסף גוש האירו, הוא יצליח להדביק, גם אם במידה, את קבוצת השווקים המתעוררים. לדעת כלכלני הקרן, בכדי שהשווקים המתעוררים יצליחו לצמצם את ההשפעות של זעזועים חיצוניים על כלכליותיהם, עליהם להרחיב את חופש הפעולה שלהם הן באמצעות מתן אפשרות לניוד מלא של מטבעותיהם והן באמוצעות הגברת היכולות המאקרו כלכליות שלהם לטיפול במשברים. כלומר, שנת 2013 לא תהיה שנת בשורות בכל האמור לצמיחה הכלכלית. אירופה תישאר במיתן ארה"ב תצמח בשיעור הגבוה מ-2%, אך לא גבוה דיו בכדי להפחית משיעור האבטלה ומשקל הסגולי של המשקים המתעוררים רק יגבר", מסכם אייכל.