יוסף בורג ז"ל
יוסף בורג ז"לאתר הכנסת

ראש העיר ניר ברקת יחנוך מחר (שני) רחוב על שמו של יוסף בורג ז"ל, מורה ורב, ממנהיגי המפד"ל, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל במשך ארבעים שנותיה הראשונות של המדינה.

בטקס ישאו דברים ראש העיר ניר ברקת, טומי בוק, יקיר ירושלים וחבר המועצה לשעבר. כמו כן יישאו דברים עדה בן ששון והדס פשחור, בתו ונכדתו של בורג.

הטקס יתקיים בצומת הרחובות יוסף בורג והיכל המשפט בקריית הלאום, ירושלים.

שלמה יוסף בורג נולד בעיר דרזדן שבגרמניה ב- 1909 כבנם של אברהם בורג וסילביה שטוקהאמר. בשנת 1934 קיבל תואר ד"ר לפילוסופיה מאוניברסיטת לייפציג שם גם החל בפעילותו הציונית, וחמש שנים מאוחר יותר הוסמך בורג לרבנות.

בשנת 1939 עלה לארץ ישראל כזוכה במלגה למחקר באוניברסיטה העברית בירושלים, והחל לעבוד כמורה ומחנך, ונתמנה לחבר ועד הפועל הציוני.

עם תום מלחמת העולם השנייה ניהל בורג בפריז את המשרד האירופאי לעזרה לפליטים ולהעלאתם לארץ ישראל. בורג שירת את מדינת ישראל כחבר כנסת מיום הקמתה ועד שנת 1988. במקביל שימש בורג כשר בממשלות ישראל בתפקידים שונים ביניהם שר הפנים, שר הדתות, שר הסעד (העבודה והרווחה) ועוד. בשנת 1970 מונה ליו"ר המפד"ל וכיהן בתפקיד עד שנת 1986.

כשנה מאוחר יותר מונה לנשיא תנועת המזרחי העולמי ולאחר מכן כיהן כיושב ראש מועצת יד ושם. בורג שימש גם כיו"ר חבר השופטים בחידון התנ"ך הלאומי, שם הפליא בשליטתו בשפות רבות, כאשר שוחח עם כל מתמודד בשפתו הוא.