התמיכה המשפחתית חשובה
התמיכה המשפחתית חשובהפלאש 90

ישנם זמנים בהם חווה האישה תחושות קשות ומייאשות של דכדוך לא מובן עד מצב של מחשבות אובדניות וכפי שמספרות רבות מהנשים שעוברות את החוויה הלא נעימה: "בא לי למות". כאשר האישה נכנסת למצב זה של דכדוך וחוסר תפקוד יוצא כל הבית מכלל שליטה והופך כספינה טרופה בלב ים סוער.

רבות הרחיבה התורה על כך שהאישה היא עיקר הבית, היא אבן היסוד שבלעדיה לא יכול הבניין להחזיק מעמד, אך מה עושים כאשר מתרחשת רעידת אדמה נפשית ורגשית אשר מותירה הן את האישה בעצמה והן את שאר בני המשפחה אובדי עצות וחסרי אונים?

זוג מגיע אליי ופותח את המטען אשר על ליבו, וכבר בדקות הראשונות מתחילות להזדעק בי הנורות האדומות שתמיד מצויות בכוננות כאשר מתבהר שהמצב הניצב מולי דורש בירור מעמיק יותר. רובנו שמענו לא אחת את המושג "דיכאון של אחרי לידה" אך יחד עם זאת רובנו לא באמת נותנים על כך את הדעת ואת היחס הראוי בכדי להביא לפתרון הבעיה שללא כל ספק דורשת טיפול.

גם האישה הסובלת מהמצב וגם הסובבים אותה לא יודעים כיצד להגדיר את התחושות ואת ההידרדרות שהולכת ומתרחשת לנגד עיניהם מה שמביא להאשמות הדדיות, לויכוחים בלתי פוסקים ובעיקר למחשבה שאולי זו בסך הכל התפנקות יתר או הגזמה לא פרופורציונאלית.

למעשה ניתן לדמות זאת למצב מחלה בו המערכת החיסונית מזהה פלישה חיידקית ונכנסת לפעולה, הגוף נחלש לנוכח מאמציה הבלתי פוסקים של מערכות הגוף לסילוק הבעיה וריפוייה. הכוחות הרבים הנדרשים על מנת למגר את פלישת המחלה לגוף, מותירה אותו חלש ורפוי ואין ויכוח על כך שהמחלה חייבת להיות מטופלת בכדי להביא מרפא, דבר שניתן להסביר בצורה הבהירה והברורה ביותר באמצעות אינסוף מחקרים רפואיים.

ואכן, כך קורה גם במצב של דיכאון של אחרי לידה בו לאחר שלגוף נכנס "פולש" קרי עובר זהיר, כל המערכת פועלת על מנת "לטפל" בפולש, במקרה זה זה גידולו וצמיחתו על הצד הטוב ביותר, מה שמחליש את גוף האישה ומותיר אותו לאחר הלידה רפוי ונטול כוחות. האישה שלאחר לידתה מקבלת סיוע פיסי ונפשי מסביבה תומכת, תוכל להתגבר במהירות יחסית ואינדיבידואלית על סערת ההורמונים המתרחשת בגופה ועל הריפיון הפיסי שנגרם באופן הטבעי ביותר מעצם המאמץ במצב חדש ולא מוכר לגוף (ההיריון). אישה שחשה שלא מבינים לליבה ושהעומס הרגשי וההורמונאלי גדול מדי בעבורה, תישקע לתוך הקושי והריפיון וככל שהדבר יתארך זמן רב יותר ישנה סבירות גדולה יותר ויותר למה שנקרא "דיכאון אחרי לידה".

במצב זה של דיכאון של אחרי לידה אין לזלזל כלל ועיקר שכן עשוי הוא לשבור את המערכת כולה ולהביא להתפרקות הבית באם האישה לא מקבלת את הטיפול המתאים. ועל כן חשוב לדעת שבכל מצב של דכדוך מתמשך או אי תפקוד האם לאחר הלידה יש לגשת לבירור שכן המצב הנפשי-רגשי-פיסי יכול להוביל למצב עליו מעידים הבעלים ואף הנשים בעצמן בו "אני כבר בכלל לא מכיר אותה" או "אני כבר לא יודעת מי אני ומה קורה איתי". יש לזכור שמצב זה הוא מצב של מחלה לכל דבר שאף עשוייה להיות פוגענית והרסנית.

אז מה עושים כשמזהים שינוי חריג בהתנהגות האישה לאחר לידה?

  • יש לזכור שזה טבעי ונורמאלי שישנה סערת רגשות בימים או בשבועות הראשונים שלאחר הלידה ואין להיבהל מכך, מה שיכול לסייע ביותר לאישה להתאושש מכך היא תמיכה והירתמות של המשפחה בהקלה על העומס של האישה בעיקר בסיוע בטיפול ברך הנולד ובמטלות הבית.
  • דכדוך והסתגרות שנמשכת מעל לשישה שבועות כבר תוגדר בסבירות גדולה לדיכאון של אחרי לידה ואז חשוב לפנות לרופא המטפל להתייעצות.
  • אישה שאינה מסוגלת להתקרב או לטפל ברך הנולד חייבת תמיכה והתחשבות מצד בני משפחתה וקרוביה, ובוודאי לא לביקורת או האשמה על תפקודה, וגם ניסיון לגשת לקבל ייעוץ ועזרה (אפשר לפנות לגופים כמו 'טיפת חלב', רופא משפחה או איש מקצוע בתחום הנפש אשר יכוונו לכתובת המדוייקת).
  • אין זו בושה! דיכאון של אחרי לידה לא הופך ולו לרגע את האישה ל"לא בריאה בנפשה", זהו מצב שכיח ביותר שפוקד אחוז ניכר ומשמעותי מהנשים לאחר חוויות של לידה קשה, חוסר תמיכה פיסית ונפשית מספקת, מערכת הורמונאלית שיוצאת מכלל שליטה ולא מצליחה להתאזן בחזרה למצב הנורמאל ועוד סיבות אחרות רבות... לקבל עזרה זו גבורה! כי לשקוע בבוץ כל אחד יכול אך לצאת ממנו דורש מאמץ רב ותעצומות נפש שהם כלל אינם מובן מאליו.
  • ייעוץ זוגי מאיש מקצוע (עם תעודות) תמיד יכול להקל ולהוציא את המערכת הזוגית שבדרך כלל מתערערת עקב מצבי דיכאון אלה. חשוב לקחת את המושכות בידיים ולא לתת לעגלה להמשיך להתדרדר.
  • דיכאון של אחרי לידה שלא מטופל כראוי יכול להיגרר גם שנים לאחר הלידה ולהתפתח לדיכאון מג'ורי קשה.

ולסיכום, אם זיהיתם אפשרות של מצב של דיכאון אחרי לידה, קחו את העניינים בידיים בהסבת תשומת הלב לנושא בדרך לקבלת סיוע והדרכה מתאימים שיאפשרו לאישה הסובלת מכך קשות  ולכל בני משפחתה ריפוי שיאפשר לבית להשתקם ולהמשיך להתקיים בשלווה ובשלום. אז בהצלחה!   

חגית אמאייב, יועצת נישואין ומשפחה, מטפלת גוף-נפש ובאתר הבית "בשניים ויותר" www.b-two.co.il.