מתוך התרגיל
מתוך התרגילפלאש 90

מערכות החירום והאזרחים מתרגלים החל מאתמול (ראשון) תרחיש קשה של רעידת אדמה באזור החולה במקביל להתפרצות צונאמי לחופי ישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר הועדה הבינמשרדית להתמודדות עם נזקי רעידות אדמה, ד"ר דני שפירא, הרואה בתרגיל הנוכחי תרגול ראשון בסדרת תרגולים שיהיה על העורף הישראלי לעבור בשנים הבאות.

בראשית השיחה מקפיד ד"ר שפירא שלא לקבוע שהתרחיש עמו מתמודדת מדינת ישראל בתרגול הנוכחי הוא התרחיש המבהיל והמטריד ביותר.

לדבריו של ד"ר שפירא ההחלטה לקיים תרגול מול תרחיש שכזה דווקא ולא כל אחד מהתרחישים האחרים העשויים לתקוף את ישראל התקבלה באופן שרירותי, ואין לראות בה עדות לכך שאזור החולה מצוי תחת איום גדול יותר מאזורים אחרים. "זהו התרחיש האפשרי שאיתו בחרנו להתמודד בפעם הראשונה שמתקיים תרגיל שכזה", אומר ד"ר שפירא ומביע תקווה שהמערכות השונות יחליטו לקיים המשך לתרגיל כזה בתרחישים שונים.

"אני מניח שהנושא יתורגל על ידי מערכות החירום של מדינת ישראל לאורך השנים", אמר ומיד הבהיר כי לפי שעה לא ברור ולא ידוע מתי יתקיים תרגיל ההמשך לתרגיל הנוכחי, "אבל סביר להניח שיהיו תרגילים נוספים".

שפירא התייחס גם לתחושה שתרגול שכזה מתרחש מעט מאוחר מדי, לנוכח ההתראות החוזרות ונשנות של מומחים בעשרים השנים האחרונות ולפיהן רעידת אדמה חזקה תתרחש בקרוב ואין מדובר בשאלה של 'אם' אלא בשאלה של 'מתי'. לדבריו יש לזכור שעשרים שנה הן תקופה קצרה באופן יחסי כאשר מדובר בתופעות טבע, אך עם זאת גם הוא מסכים לכך ש"היה צריך להתחיל לתרגל הרבה שנים קודם לכן ויהיה צריך להמשיך זאת גם עוד שנים רבות קדימה. זו תופעת טבע שאנחנו חשופים לה ונהיה חשופים לה ונצטרך ללמוד להתמודד איתה".