משלחת ההסברה.
משלחת ההסברה.משרד ההסברה

קורס חדש וייחודי באוניברסיטת חיפה יעסוק בשאלה כיצד לשפר את ההסברה הישראלית בעולם.

"הבנתי שסטודנטים רבים עומדים חסרי אונים מול האשמות כלפי ישראל, שבמקביל חשים שקיימת בעיה עם התנהלות ההסברה הישראלית ואשר רוצים לדעת כיצד הם יכולים לסייע בשיפור תדמית ישראל בעולם",  אמר ד"ר אלי אברהם, ראש התוכנית ליחסי ציבור, בחוג לתקשורת שמעביר את הקורס.

הקורס הוא במתכונת של סמינר מחקרי בן 4 שעות לימוד שבועיות, בו ינתחו הסטודנטים את אסטרטגיות ההסברה במלחמות, קונפליקטים ומשברים שהתרחשו במהלך השנים, וכן בסוגיות מרכזיות הקשורות להסברה הישראלית, כמו אירוע המרמרה, דו"ח גולדסטון, מבצע "חומת מגן" לצד סוגיות שוטפות שעולות חדשות לבקרים בכלי התקשורת בארץ ובחו"ל. לשם כך ילמדו הסטודנטים על ההבדל בין התקשורת האמריקאית, האירופאית והערבית, המדיניות של מדינות המערב כלפי המזרח התיכון וכמובן הרצאות בנושאי יחסי ציבור, דיפלומטיה, דעת קהל, סיקור תקשורתי ועוד.

לדברי ד"ר אברהם, הרעיון שעומד מאחורי הקורס הוא להבין מדוע ישנה תחושה בציבור שההסברה הישראלית לא עובדת והאם ישנן דרכים אחרות וטובות יותר כדי להתמודד עם המצב, כל זאת תוך הסתמכות על הידע הקיים כיום בתחומי הדיפלומטיה הציבורית, מיתוג מדינות, טיפול בדימויים תקשורתיים וניהול משברים.

הקורס החל בכלל בעת שד"ר אברהם, שהוא מחברו של אחד הספרים הבולטים בתחום של שיווק מדינות במשבר, היה מרצה אורח באוניברסיטת צפון טקסס, שם ביקשו ממנו להעביר קורס בנושא ההסברה הישראלית.

"הקורס היה הצלחה גדולה וחשבתי לעצמי שאם הנושא משך סטודנטים אמריקאים רבים זה ימשוך גם סטודנטים ישראלים. יש המון ידע אקדמי בתחום הזה ורציתי לדעת למה אנחנו בישראל לא משתמשים בו. הרי מדינת ישראל נמצאת תחת מתקפה תדמיתית של כל כך הרבה גופים, מדינות ומלכ"רים, ששמו לעצמם מטרה לפגוע בתדמיתה של המדינה", אמר.

מעבר להרצאות, אותן מעבירים גם גורמים רשמיים ממשרדי החוץ וההסברה, אנשי תקשורת מהארץ ומהעולם ואנשי יחסי ציבור, יצטרך כל סטודנט להגיש בסוף הקורס עבודה מחקרית שתנתח אירוע מרכזי בו נדרשה הסברה מצד מדינת ישראל, לסקור את האסטרטגיות שאומצו ולהציע דרכים חלופיות ויעילות יותר לשיפור ההסברה.

"המצב כיום מטריד אותי מאוד. בתור ראש מכון קומפר לחקר האנטישמיות והגזענות באוניברסיטת חיפה אני עוסק רבות באנטישמיות החדשה, שקשורה קשר הדוק לקמפיין הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן להתעורר ולהתמקצע בתגובה שלנו", סיכם ד"ר אברהם.