מסיק זיתים
מסיק זיתיםצילום: פלאש 90

בשומרון החלו מתמודדים עם מתקפת ההאשמות נגד המתיישבים סביב תקופת מסיק עצי הזית.

יועצו של ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, קובע כי בעוד מול רוב התקשורת הישראלית הדברים מתבררים ואיתם האמת שמאחורי עלילות הדם שמטיחים במתיישבים ארגוני שמאל, הרי שכאשר העלילות עוברות את הים המצב מסתבך. שם, בתקשורת חו"ל מתורגמת העלילה מיידית למתקפה נגד מדינת ישראל מבלי להזדקק לתגובות.

"מדובר בהסתה מתוזמרת ומאורגנת היטב מזה שמונה שנים. פעילי שמאל קיצוני מהארץ ומחו"ל מתפרנסים מכך", אומר דגן הקובע כי מדינות זרות וארגונים העוינים את ישראל מממנים את מסעם של פעילי השמאל האנרכיסטים מרחבי העולם במהלך החודשיים של תקופת המסיק, ואלה, בשליחות הארגונים והמדינות, עושים כול שיוכלו כדי לקעקע את הלגיטימיות של מדינת ישראל.

"עונת המסיק הפכה כפי שהגדיר זאת מי שהיה בעבר מפקד החטיבה כבימת ההצגות של האנרכיסטים", אומר דגן. בשומרון מזמן מכנים את עונת המסיק – עונת המסית.

דגן מזכיר בדבריו את האירוע האחרון בו תועדו ערבים ופעיל שמאל משחיתים עצי זית. הוא מספר כי במקרה זה, כפי שפורסם בערוץ 7, עלה בידי אנשי ההתיישבות לצלם ולתעד את המעשים, אך להפתעתו בעוד הוא ואנשיו עורכים את הסרטון לקראת שליחתו למערכות התקשורת יצאה הודעה מטעם ארגון 'בצלם' ולפיה ערבים מהכפר דיר אל חאטאב הגיעו לפאתי אלון מורה וגילו לתדהמתם שמתנחלים השחיתו את עצי הזית שלהם. במקרה זה מדובר בדיוק באותם עצי זית שהשחתתם בידי ערבים ופעיל שמאל תועדו וצולמו.

באשר לסיפורי השחתת הזיתים מסביר דגן שחלק מעבודת המסיק היא קיטום ראשו של העץ לאחר השלמת עבודות המסיק, אך בעלי אינטרס ההכפשה מנצלים את הגיזום לצורכי העלילה.

אירוע נוסף אותו מזכיר דגן הוא האירוע בו לפני כשנה וחצי הוציא ארגון 'בצלם' הודעה לתקשורת בדבר מתנחלים ששרפו בעיצומו של יום השבת כבשים מעדרו של רועה ערבי. דגן עצמו התבקש על ידי כלי התקשורת הישראליים להשיב להאשמות, ומיד הסביר שהדבר נשמע תמוה בהכירו את האוכלוסייה באזור, גם הקיצונית שבה. פעילות שכזו, שריפת צאן, בעיצומו של יום השבת נשמעת מוזרה תמוהה וחשודה כעלילה. לדבריו הסברו הפשוט גרם ללא מעט כלי תקשורת להבין שהסיפור אינו אמיתי ולרדת מהסיפור. אתר 'ואלה' לא היה כזה, מספר דגן, שם דווקא החליטו לספר את הסיפור המוזר.

מאוחר יותר התבררה האמת שמאחורי הסיפור: הרועה הערבי הכין לעצמו קפה וכשהרתיח את המים אחזה האש בקוצים ובכבשים ושרפה כמה מהם. על מנת לזכות בכספי ביטוח, ואולי גם כדי שלא לצאת טמבל בפני הכפר שלו החליט להטיל את האשם על המתנחלים והמציא את אגדת שריפת הצאן.

דגן מדגיש בדבריו כי אמנם התקשורת הישראלית כבר התרגלה שיש לבחון את הסיפורים והאמת שמאחוריהם, שכן לעיתים מתבררת מציאות אחרת לחלוטין, אך בעולם התמונה שונה. שם איש אינו במקש את תגובת התושבים ועלילות דם מסוג זה הופכת כלי ניגוח בתעמולה האנטי ישראלית, "אזרחים ישראלים יוצרים את האנטישמיות החדשה", הוא אומר.