תרופות מול מתקפת הסברה
תרופות מול מתקפת הסברהפלאש 90

נראה שהפולמוס בעד ונגד הטיפול התרופתי לADHD יימשך גם במאה הבאה, וליוטיוב יועלו עוד כמה סרטים מפחידים שינסו לשכנע אותנו בכל דרך להתרחק מהתרופות. כל אלו לא יימנעו ממאות מיליוני אנשים ברחבי העולם להמשיך לצרוך את אחת מהתרופות הבטוחות, היעילות והנחקרות ביותר כבר מעל 70 שנה - הרטאלין.

אין כוונתנו לומר, שכיוון שהתרופה בטוחה לשימוש, כל דכפין ייתי וייקח. ככל תרופה, התרופה בטוחה לשימוש כאשר היא ניתנת תחת פיקוח רפואי, לאחר בדיקות מקיפות ושלילת גורמים רלוונטיים נוספים ומתוך וודאות מוחלטת שהתרופה הספציפית אכן מתאימה ללקוח. לכן, גם אם אתם בטוחים שהתרופה עשויה לעזור לבתכם הקטנה, אנא אל תתנו לה גלולה מהחפיסה של אחיה, גם אם אתם בטוחים שיש לה ADHD  ומשקלם זהה. כל אחד זקוק לאבחון ולמרשם מסמכות רפואית מורשית.

דבר פלא הוא, שבדור האינטרנט, בו ניתן לקבל מידע מהימן ועדכני מגורמים ידועים ומוסמכים, עדיין שומעים אמירות המבוססות על רגשות, השערות ודמיון. מסיבה זו, נשאיר לכם, הקוראים, את הזכות לחפש ברשת את העובדות המבוססות מדעית אודות הרטאלין באתרים רשמיים ומפוקחים רפואית.

התורה הזהירה פעמים רבות את הדור הנכנס לארץ מפני התרבות הכנענית-אמורית המחכה להם מעבר לירדן. בעקבות התורה, באו חז"ל, ואסרו דברים מסוימים משום "דרכי האמורי". כלומר, חז"ל ראו את השפעתה של התרבות האמורית שנים רבות לאחר שנעלמה מבמת ההיסטוריה. הם הסתכלו בתוך ולא בקנקן ומצאו את האלמנטים המסוכנים המופיעים במשך הדורות בוורסיות שונות.  

מאידך, קבעו חז"ל כללים שיסייעו לנו להבחין בין המותר לאסור – מה ייחשב ל"דרכי האמורי" ומה לא. אחד מהכללים הוא: "כל דבר שיש בו משום רפואה – אין בו משום דרכי האמורי". כלומר, דבר שרפואתו בדוקה ומוכחת לא ייחשב לעולם ל"דרכי האמורי", גם אם נולד בבית מדרשם והוא חלק מסל התרבות הטמאה שלהם. מבאר הרב קוק זצ"ל, שכיוון שעינינו רואות את יעילותו המוכחת לאורך זמן של אותו גורם מרפא, הרי שההיגיון הצרוף פועל בו את פעולתו ובזה הוא יוצא מחוגם הדמיוני, הצר והטמא של עובדי האלילים ונכנס תחת השכל האנושי הכללי. בבחינת "שמע האמת ממי שאמרה".

"דרכי האמורי" הוא ביטוי להשקפת עולם תרבותית שהייתה נהוגה בקרב העמים הכנענים ערב כניסת ישראל לארצם. תרבות זו ינקה משני אלמנטים דומיננטיים שרווחו בקרב יושבי הארץ: רשעות ובערות. חז"ל לא חסכו מאתנו תיאורים מזעזעים על רשעותם ותאוותיהם של הכנענים הכוללים בין השאר שריפת ילדים ואורגיות המוניות. בהעדר חכמה ומידות טובות וישרות, תפס לו הדמיון את כתר ההנהגה והוביל את החברה ההיא לאבדון.

מטבע הדברים ובשל חומרתו של העניין, קל מאד לערער את ביטחונם של בני האדם בגורם רפואי כל שהוא. די בדיאגנוזה אומללה אחת, שתגיע לאוזניים הלא נכונות בכדי לבטל כהרף עין עשרות שנים של טיפול רפואי מקצועי ומסור הכולל הצלת חיי אדם כפשוטו. והוא הדין בתרופות. שיחת רעים של ארבע אחר הצהריים על תופעת לואי של תרופה מסוימת עשויה לגרום להפחתה ניכרת בצריכתה באותה שכונת מגורים, למרות שמצד האמת התרופה מנוסה ובדוקה על מאות אלפי חולים, ורק במקרה המדובר הופיעו תופעות לואי חריגות שכלל לא בטוח שנגרמו מאותה תרופה.

באמירה קלה וחסרת אחריות, הנאמרת בטון החלטי ובטוח, מבטלים עשרות שנות עמל ויגיעה של טובי החוקרים ואנשי הרפואה, שעברו את כל המשוכות הכמעט-בלתי-אפשריות כדי שתרופתם תיכנס לשוק התרופות. יש כאן זלזול באנשים שכולנו חבים להם לא מעט, זלזול בעולם הרפואה ובאנשיו וזלזול בשכל האנושי ואולי גם במי "שנתן מחכמתו לבשר ודם".

ולכם ההורים המתנגדים כל כך לרטאלין, בדקו נא אם גם בשוטף הנכם מקפידים באדיקות על בריאות ילדיכם. למשל, הניסיון בשטח מוכיח, שרבים מהילדים שהוריהם מתנגדים אידיאולוגים לרטאלין, מוזנים תדיר במזונות שבמקרה הטוב אינם מזינים ובמקרה הרע אף מסוכנים ובהם: מזונות מקמח לבן, ממתקים עתירי סוכר, משקאות ממותקים, חטיפים עתירי נתרן, סוכריות וגומי המכילים צבעי מאכל מלאכותיים המופקים בין השאר מזפת הפחם, ושמם נקשר עם אלרגיות, כאבי ראש, נזלת ו...היפראקטיביות. לכל אלו ניתן להוסיף שעות ממושכות של משחק וצפייה פסיבית מול המרצדים השונים וחוסר הקפדה על שעות שינה רצויות ותואמות גיל. 

ברכת "שנתן מחכמתו לבשר ודם" היא ברכה לבורא עולם שמתגלה בשכל האנושי הישר הבוחן ובודק עד כמה שידו מגעת. נסמוך על גדולי הרופאים, ונעשה את חלקנו בשמירת בריאות ילדינו. אז למה נלין על הרטאלין?

בטור הבא, נסקור את יתרונותיו של הטיפול התרופתי והשפעותיו החיוביות על אלו שהועיל להם (85% מהצורכים) כפי שנמדדו בעשרות השנים האחרונות.