התפרעויות ביום הנכבה
התפרעויות ביום הנכבהצילום: פלאש 90

לפני כחצי שנה ליווה דרור קליין את חברו, אשר פינטו ביום חופתו. בשעות הצהריים נסעו השניים דרך שכונת אבו טור בדרכם לבית הקברות בהר הזיתים בכדי לעלות לקברה של אימו של פינטו.

במהלך הנסיעה ברחוב הראשי בשכונת אבו-טור נזרק לעברם בקבוק המכיל צבע לבן שנמרח על השמשה ומנע מהם להתקדם. במקביל החלו עשרות צעירים ליידות עליהם אבנים תוך קריאות 'אללה הוא אכבר'.

מלבד קשיי הראות היה במקום גם עומס תנועה שהכריח את דרור להאט מאוד את נסיעתו. המתפרעים רדפו אחר הרכב והתקבצו סביבו, והמשיכו ליידות אבנים גם לאחר ששמשות הרכב נופצו.

למרות בקשות המותקפים לא לקחה המשטרה טביעות אצבע מהרכב והתקשתה להשיג ראיות מוצקות ולמצוא את המשתתפים בתקיפה. לבסוף באמצעים מודיעיניים הגיעה המשטרה לצעיר בן 17 והוא הואשם בהשתתפות במעשה.

בשל המחסור בראיות נאלצה הפרקליטות לחתום על עסקת טיעון ובמסגרתה הודה הנאשם באשמה 'מופחתת' של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והתפרעות. על שתי עבירות חמורות אלו בהן הודה דרשה הפרקליטות עונש קל של חודשיים עבודות שירות בלבד.

בכך לא תמו ההקלות: בדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים שבו הושגה עסקת הטיעון בה קיבל השופט, משה יועד הכהן את בקשת עורך הדין של הצעיר ודחה את גזר הדין לאחר שיסיים את לימודיו בתיכון. על פי דברי משפחתו של הבחור הם מתכוונים לעזוב את הארץ לארה"ב.

דרור קליין, שנפצע באירוע מתריע שענישה מקילה אינה מייצרת הרתעה: "יש כאן אוזלת יד של המערכת המשפטית והמשטרה. החיים שלנו היו בסכנה ואחד מאלו שאחראים לזה, מקבל חודשיים עבודות שירות בלבד. אם רוצים ליצור הרתעה מערכת החוק והענישה צריכה להתאמץ יותר. במקרה שלנו הושגה מטרה הפוכה".

מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע אורית סטרוק שליוותה את התיק אמרה בתגובה, כי "הטיפול הרשלני של המשטרה, והגישה המקילה של הפרקליטות, מעידים על זלזול תהומי של מערכת אכיפת החוק בחובתה הבסיסית להגן על בטחון האזרחים בירושלים. התנהלות המערכת מעודדת אלימות במקום ליצר הרתעה".

עוה"ד גיא אבגי, ממשרדו של נדב העצני שליוה את התיק משפטית, מוסיף כי "קשה לקבל מציאות שבה אדם שהשתתף בלינץ' נגד אדם אחר, יוצא בעונש קל כל כך, שלא לומר מגוחך. תוצאות התיק הזה מהוות כתב אישום חמור כנגד מערכת החקירה ואכיפת החוק במדינת ישראל".