מיט רומני וברק אובמה
מיט רומני וברק אובמהרויטרס

שעות אחדות לפני פתיחת הקלפיות בארצות הברית מתייחס ביומן ערוץ 7 פרופ' דיויד רייצ'י, מומחה לפוליטיקה האמריקאית וליחסי ארה"ב-ישראל, לצפוי בבחירות ולאחריהן.

להערכתו של פרופ' ריצ'י התוצאות אמנם אינן מוכרעות אך על פי מגמת הסקרים נראה שאובמה עומד לקראת ניצחון וקדנציה שנייה בבית הלבן. הערכתו של ריצ'י אינה מתבססת על הפערים בין המתמודדים, אלא על המגמה של מרבית הסקרים כמייצגת את הלכי הרוח בציבוריות האמריקאית.

באשר למאמציהם האחרונים של רומני ואובמה והמסע המואץ שלהם ביממה האחרונה, מאמץ הכולל ביקורי בזק בעשר מדינות בתוך מעט יותר מיממה, סבור ריצ'י כי לא מדובר בניסיון לשכנע את המצביעים אלא לעודד את הפעילים בכל מפלגה ומפלגה לצאת לרחובות ביום הבחירות ולהביא עוד ועוד מצביעים לקלפיות.

עוד הוא מוסיף ומציין כי התחושה ברחוב האמריקאי היא שהפעילים של אובמה מביאים לו את היתרון על רומני ובכך גם משפיעים על הסקרים.

פרופ' ריצ'י רואה כטעות הקשה ביותר של אובמה במערכת הבחירות הנוכחית את העימות הראשון שהסתיים כאשר ידו של רומני על העליונה על פי כל הסקרים. לדבריו קשה לשער מה הוביל את אובמה להתנהל בצורה שכזו בעימות שכן בעימותים מסוג זה המועמדים מייצגים למעשה את מה שנאמר להם על ידי יועציהם, וקשה לנחש מה אמרו אותם יועצים ומה השתבש והוביל להופעת הכישלון הזו.

לעומת זאת בשני העימותים שלאחר מכן, מציין ריצ'י, היה אובמה נראה אחרת לחלוטין והתוצאות בהתאם.

באשר להשפעתה של הסופה 'סנדי' על מערכת הבחירות סבור פרופ' ריצ'י כי קשה לקבוע עד כמה הייתה לה השפעה, אם כי סביר להניח שהופעתו של אובמה כמנהיג הנוטל אחריות ושליטה בנוסף לתמיכת מספר מנהיגים רפובליקנים, הייתה בעלת השפעה לחיזוק מעמדו.

ומה באשר ליחסי ישראל ארצות הברית ביום שלאחר הבחירות? פרופ' ריצ'י סבור שאם אכן ינצח אובמה אמנם היחסים בינו לבין נתניהו אינם טובים במיוחד, אך ספק אם הוא ימצא לנכון להיכנס לעובי הקורה ביחסי ישראל והרש"פ וספק אם יבחר להשקיע כוחות ומשאבים, גם פוליטיים, בסוגיה שעל פניה נראית ככזו שלא תצלח. "הדבר מצריך השקעה רצינית בשעה שיש לו דברים אחרים בצלחת שלו...".

פרופ' ריצ'י מציין שהנשיא האמריקאי מודע היטב להלכי הרוחות בציבור הישראלי הפונה ימינה ומסרב לבצע ויתורים מדיניים בעיקר לנוכח התמורות במזרח התיכון והשלכותיהם על העתיד. בשל כך הוא "אולי יתעניין קצת, אבל לא מספיק כדי להשקיע את המשאבים להפעלת לחץ בישראל".

ומה אם רומני יעשה את הבלתי נראה לעין כעת וינצח? פרופ' ריצ'י סבור שתחלוף תקופה עד שהוא יוכל לבטא עמדות בסוגיה הישראלית שכן עד שמתמנים האנשים מטעמו ועד שהוא עצמו לומד את החומר על בוריו בכדי ללחוץ לקיומו של תהליך כזה או אחר חולפת תקופה משמעותית.