חתונה של בני מנשה
חתונה של בני מנשהפלאש 90

אחרי חמש שנים של הקפאה החליטה הממשלה, כמעט בהיחבא, לחדש את הבאת בני המנשה מהודו ומבורמה לישראל.

מדובר בקהילה המונה 7,000 בני אדם בצפון מזרח תת היבשת, שחבריה מזהים את עצמם כיהודים וכצאצאי שבט המנשה, מעשרת השבטים שגלו מהארץ בסוף תקופת בית ראשון. הקבוצה הראשונה של 274 מבני הקהילה תגיע לארץ כבר במהלך השבועות הקרובים, תיקלט ותעבור גיור.

כזכור בשנת 2005 קבע הרב הראשי שלמה עמאר כי לבני המנשה שורשים יהודיים, אך הם חייבים בגיור. מאז ועד לשנת 2007 הגיעו מספר טיסות מרוכזות שלהם, אך אלה נעצרו בשל התנגדות שר הפנים לשעבר חבר הכנסת מאיר שטרית, המתנגד להבאתם גם היום.

יו"ר אגודת עמישב, הרב אליהו אביחיל, מי שגילה את עשרת השבטים באסיה מברך על ההחלטה, "שבט המנשה הוגלה לפני חורבן בית ראשון על ידי האשורים לאסיה יחד עם עשרת השבטים שיצאו לגלות. הם התבוללו רוחנית אך לא פיזית".

הוא סיפר כי לפני ארבעים שנה הם שלחו מכתבים וטענו שהם יהודי צפון מזרח הודו, "ואכן לאחר מאמצים רבים הצלחנו לאתר אצלם סימנים רבים, כמו ברית מילה, פסח ועוד, הם סיפרו לנו שהשם של הקבוצה שלהם הוא מנשיה. הרבנים הראשיים דאז תמכו בעניין הזהבתנאי שיעברו גיור כי לא היה להם מסורת של התורה שבעל פה".

הרב אביחיל טוען שישנם עוד שבטים רבים שטרם אותרו, "בבורמה לדוגמא הייתה התבוללות גמורה אבל חלקם נמצאים גם שם, יש הפתאנים באפגניסטן ובפקיסטן והשבטים האחרים מפוזרים בסין ויפן. יש עוד שבטים בגבול תאילנד שחלקם גרים ביערות".

"לצערי העלו אותם טיפין טיפין, אין להם כסף לעלות בלי תמיכה של המדינה. אגודת עמישב הביאה על חשבונה 800 איש. הם נקלטו בישובים דתיים כמו גוש קטיף בזמנו, קרית ארבע, עפרה ובית אל גם היום הם מגיעים לישובים דתיים ונקלטים היטב".