ההצבעה תוארך?
ההצבעה תוארך?פלאש 90

בית הדין העליון של המפד"ל – הבית היהודי קבע, כי בכל מקרה יהיה שריון גם לאישה וגם לצעיר בחמשת המקומות הראשונים של הרשימה לכנסת.

מוועדת המפקד נמסר, כי הוועדה "מקבלת בהבנה ובברכה את החלטת בית הדין העליון של המפד"ל – הבית היהודי".

בית הדין שיבח את ועדת המפקד והדגיש את החשיבות של השריון שנקבע בתקנון המפלגה הן לנשים והן לצעירים, "בכך  מובדלת  הציונות הדתית מציבורים אחרים, המדירים את הנשים מרוב תחומי העשייה וההשפעה הציבורית בשם האמירה כי "כל כבודה בת מלך פנימה".לפיכך יש לדעתנו לשריונים שנקבעו בתקנון לאישה משקל סגולי העומד בפני עצמו. אין מדובר ב"קישוט" אלא במהות".

בית הדין הוסיף כי "גם לשריונים שנקבעו בתקנון לצעירים, יש חשיבות בימים אלה, שבו הנושא החברתי בכלל, ונושא הנטל הכלכלי המוטל על הדור הצעיר, יכולתם לרכוש השכלה, דיור וכיוב' בפרט, עומדים במרכז סדר היום הציבורי".

בהחלטת בית הדין נקבע כי, "אם אישה תיבחר (או "תוקפץ") לאחד מארבעת המקומות הראשונים ברשימת המפלגה לכנסת, הדבר לא יפגע בשריון  שנקבע בתקנון לצעירים".

שלושה מבין המועמדים הצעירים, עמיעד טאוב, ג'רמי גימפל ויוני שטבון לבית היהודי, עתרו ביום שלישי בשבוע שעבר לבית הדין של המפד"ל במטרה לחזור לנוסח התקנון ולהשאיר את שיריון הצעיר ברשימה.

העתירה הוגשה לאחר שוועדת המפקד החליטה כי במידה ותדורג אישה צעירה במקומות הראשונים יוסר השיריון לצעיר.

במכתב שנכתב המבוסס על חוו"ד של עורך דין נכתב בין היתר, "קריאת סעיף 37 כולו איננה מותירה מקום לספק כי הקביעה כי בחירתה של אשה צעירה לאחד מן המקומות הראשונים תייתר בנוסף גם את אחד מן השריונים השמור לצעירים היא חסרת יסוד. לא זו בלבד שקביעה זו מנוגדת ללשון המפורשת של הסעיף היא גם מנוגדת לתכלית המונחת בבסיסו והיא חסרת כל הגיון".

עוד נכתב כי "פרשנות הוועדה מנוגדת ללשון התקנון ולתכלית המונחת בבסיס סעיפי השריון.נבקשכם לדחות באופן רשמי את הפרשנות המצמצמת לסעיף השריון אשר, כך נראה, איננה מתיישבת עם לשון התקנון ועם תכליתו".

יוני שטבון אומר בתגובה, כי "האמנתי לאורך כל הדרך שהמפקד הזה יוכל להביא להתחדשות בכוח הפוליטי שלנו. עכשיו זה ברור. יש מקום אמיתי לכוחות הצעירים.  אפעל בע"ה כחבר כנסת לחבר את הפוליטיקה שלנו חזרה לעם".

מנגד, הרב ד"ר דורון דנינו התרעם על ההחלטה והודיע כי הוא יפנה לערכאות משפטיות.

"אני בספק גדול אם זה יעמוד במבחן בית המשפט או בג"ץ", אמר ד"ר דנינו, "ועדת המפקד ממשיכה לגלות חוסר מקצועיות וחוסר דבקות בכללים שהיא בעצמה קבעה. היא לא מתנהלת על פי כללי הדמוקרטיה המקובלים בפוליטיקה. אסור לשנות את  כללי משחק חמישה ימים לפני הבחירות זה לא הגון ולא ראוי. אחרי שנקבעו הכללים לא משנים אותם ככה פועלים בדמוקרטיה מתוקנת".