פולארד
פולארדערוץ 7.

בראיון המתפרסם ב"ידיעות אחרונות" מספר רפי איתן לראשונה כיצד מסר לאמריקנים מידע מפליל על פולארד תוך ידיעה שהדבר ישמש במישרין נגד הסוכן שלו.

לדבריו, לא הייתה לו ברירה מכיוון שהדבר נעשה במסגרת הסיכומים של ראש הממשלה דאז, שמעון פרס, עם האמריקנים.



"זה היה רגע מאוד לא קל", סיפר איתן, "הייתה החלטת ממשלה ואני שיתפתי פעולה עם האמריקאים, הם ידעו מי אני ומה שמי.. בעת העדות הייתה בי סערה רגשית גדולה. תחושה עמוקה שאסור לי לדבר איתם על הפרשה, שהם בוודאי לא מעוניינים בטובתו של פולארד. מצד שני אני חייל ממושמע ומעולם לא פעלתי נגד הנחיות הממשלה, גם אם חשבתי שצריך לנהוג אחרת".

בראיון אמר איתן כי לו היה פוגש אותו היום היה מבקש סליחה ומתנצל.



למרות חשיפת הדברים הקשים, מקורביו של פולארד אינם ממהרים לתקוף: "נכון, אי אפשר שלא להזדעזע מהרעיון שמדינת ישראל היא הראשונה בעולם שסייעה באופן פעיל להפליל סוכן שפעל למענה", אומרים בועד למען פולארד,  "אבל לא אנחנו ולא יהונתן מעוניינים לבחוש בעבר. מה שחשוב הוא שכיום הנשיא פרס נמצא בעמדה המתאימה והמשמעותית ביותר בכדי להביא לסיום הטרגדיה המטורפת הזו."



גם גורמים אמריקנים בכירים המעורבים בפעילות למען שחרורו של פולארד מצביעים על פרס כמי שלפעולתו יש כעת משקל קריטי במסגרת המאמצים לשחרור פולארד. "הנשיא אובמה מעריך את פרס מאוד", אומר הרב פסח לרנר, ממובילי המאמצים לשחרור פולארד בארה"ב,



פרס חייב להראות לאובמה שהנושא של פולארד מטריד אותו יותר מכל עניין אחר. פעולה נחושה ונחרצת של פרס תגביר מאוד את הסיכויים שהחנינה אכן תינתן ופולארד ייצא מהכלא כשהוא עדיין עומד על רגליו".



ב-21 בנובמבר יתחיל יהונתן פולארד את שנתו ה-28 בכלא האמריקני. בתקופה האחרונה הצטרפו בכירים אמריקנים רבים לקריאה לשחרורו וקבעו כי העונש שהוטל עליו הינו חסר תקדים ופרופורציה ביחס לכל אדם אחר שעבר עבירה דומה.