מפעל החיים של ד"ר שוסהיים

למעלה מ-30 שנה מגיע ד"ר אלי שוסהיים למשרד הצנוע בשכונת קריית משה בירושלים של אגודת אפרת בראשה הוא עומד.

מאחוריו עשרות שנים של התנדבות ורק בשעות הערב הוא פותח את הקליניקה הפרטית שלו כדי לעשות לביתו. ד"ר שוסהיים נחשב לאחד הרופאים המוערכים בישראל ובעולם כולו.

מי שנכנס למשרד הצנוע של אפרת יכול לראות מכל קיר מאות תמונות של ילדים. כל התמונות נשלחו על ידי אמהות שרצו לעבור הפלה אך בזכות ארגון אפרת ומחשבה שנייה הדבר נמנע.

כבר בתחילת הראיון ד"ר שוסהיים מתרגש ודמעות בעיניו ששואלים אותו על התמונות שתלויות על הקיר, "אני מתרגש כל יום מחדש שקשה לעצור את הדמעות שאני חושב מה בסך הכול עשינו כדי להציל את החיים האלה".

"לראות איך בקלי קלות להציל חיים כבר יותר מ-35 שנה. בהתחלה חשבנו להציל ילד או שניים והיום המפעל הזה מציל 4000 ילדים בשנה", אמר.

ד"ר שוסהיים עבד כבר במלחמת ששת הימים כרופא מנתח בבית החולים שערי צדק. מאוחר יותר, במהלך מלחמת יום כיפור, ניהל בית חולים שדה שהוקם בתעלה ובין השאר טיפל בעיתונאי דן מרגלית ואף היה הרופא הראשון של כנסת ישראל, "לא תיארתי לעצמי שתהיה לי הזכות יום יום להציל אלפי ילדים עם הסיוע של כל הציבור שמסייע לנשים שרובן רוצות להביא את הילד העולם אבל בשל לחצים כלכליים נאלצות להפסיק את ההיריון".

הטלפונים לא מפסיקים לצלצל, "24 שעות הטלפונים מצלצלים אבל גם מקבלים פניות גם דרך המיילים ומטפלים בהן תוך דקות כי אנחנו יודעים שזה עניין של זמן ופיקוח נפש. לפעמים זה באמצע הלילה כי האשה קבעה את ההפלה למחר בבוקר. אין לנו מקרה אחד שאשה שנעזרה על ידינו, המשיכה את ההיריון והיום היא מצטערת".

ד"ר שוסהיים לא מתחמק מהביקורת עליו בתקופה האחרונה,”הביקורת נובעת מכל אלה שלא מכירים אותנו זו האגודה הפמניסטית היחידה בעולם שטוענת שלאשה יש זכות על גופה והיא היחידה שמחליטה. אבל מרגע שהיא רוצה להמשיך את ההיריון צריך לתת לה את הזכות לממש אותה ולא שיהיו לה לחצים מהמשפחה או מהבעל או מבחינה כלכלית".

ד"ר שוסהיים מתייחס לפרשת רז אטיאס ז"ל וחברתו שלטענת המשפחה אפרת לחצה עליהם לשמור על ההיריון, “השניים לא רצו לעשות הפלה. הבחור פנה לאמו, הוא לא פנה אלינו. אישה אחת שפגשו בבית החולים הפנתה אותם לארגון שלנו. כל הארגונים מצאו דרך להכפיש אותנו בדרך מאוד מאוד קלה".

איך משכנעים אישה שכבר נמצאת בדרכה לבית החולים לבצע הפלה, "אני מדבר כרופא ומתבסס רק על רפואה ומדע ולא מכניס שום דבר ערכי או מוסרי או דתי, אני לא פוסק הלכה, אני מעולם לא פונה לאישה ואומר 'אל תעשי הפלה' אני מכבד את רצונה להפסיק את ההיריון אך מחובתי כרופא לא לשכנע אלא לידע את טובת בריאותה של אישה. אי אפשר למחוק את הפסקת ההיריון מהזיכרון, כמו שאמרתי קודם מתוך כל המקרים שהיו לנו עד היום אף אשה לא הצטערה על כך שלא עשתה הפלה".



איך מנהלים הכול ממשרד כל כך צנוע ומצוות כל כך מצומצם, "כאן יש את העובדות והמסמכים של כל אותם ילדים שהצלנו. יש לנו 3,000 סניפים, מאחורי סניף לא עומד משרד או רכב כל סניף מורכב בסך הכול ממתנדבת עם פלאפון. אין הרבה אכזבות ברגע שאשה יוצרת איתנו קשר יש הצלחה של 98%".

בסוף הכתבה אני יורד עם ד"ר שוסהיים למחסן כדי לראות את הסיוע הכלכלי מקרוב. המחזה מדהים אלפי אריזות של חיתולים, מטרנות, בקבוקים, מיטות תינוק, עגלות, מצרכי מזון.

בצד אריזות בעלות של מאות שקלים מוכנות למשלוח בנתניה, תל אביב, עפולה, רמת הגולן, אילת כמעט כל מקום ברחבי ארץ ישראל.



אחד הדברים המרגשים שצדים את המצלמה זו קבלה על סך 10$ מיונתן פולארד שיושב בכלא אמריקאי, “זה לא פעם ראשונה שהוא תורם לנו, אנחנו מקווים שבזכות הצדקה שלו יונתן יחזור לביתו בריא ושלם", אומר ד"ר שוסהיים.