"לאור החשיבות הגבוהה של ויטמין D, דרושה מעורבותך להעלאת הרמה המרבית המותרת כיום, בהתאם למגמה העולמית". כך עולה מפנייה ששיגר אתמול עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לסגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן.

הכמות המרבית היומית של ויטמין D המותרת בתוספי תזונה בישראל עומדת על עשירית מהכמות המרבית שנקובה במסמכים המקצועיים מטעם האיחוד האירופי וארה"ב.

יצוין כי כבר במחצית הראשונה של שנת 2011 מונה צוות במשרד הבריאות על מנת לבחון את הנושא לעומק, אולם עד כה הצוות לא הגיש את המלצותיו.

לאור החשיבות הגבוהה של ויטמין D כפי שזו מודגשת במחקרים רבים, חטיבת תוספי התזונה באיגוד לשכות המסחר העבירה כבר מאז שנת 2007 מידע ומחקרים בהקשר של ויטמין D לגורמים המקצועיים במשרד הבריאות במטרה שזה יחליט על העלאת הרמה המרבית המותרת, בהתאם למגמה העולמית. אולם, משרד הבריאות נמנע עד כה מלעשות זאת.

בארה"ב הרמה המרבית של ויטמין D על פי נתוני ה FDA משנת 2010 עומדת על 4000 יחידות ליום, ולאחרונה פרסמה EFSA (רשות הבטיחות למזון באירופה) מסמך שבו נקבו גם כן ברמה מרבית לוויטמין D של 4000 יחידות למבוגרים. כך שנכון להיום יש הסכמה רחבה בעולם המערבי כי 4,000 יחידות היא הרמה המירבית המותרת והבטוחה. בישראל הרמה המרבית שנקבעה היא 400 יחידות בלבד ליום.

"לא מיותר לציין, כי מאחת מקופות החולים נמסר לנו כי חשיבותו של ויטמין D מוכרת לקהילת הרפואה וכי בשנים האחרונות רמות ויטמין D נמוכות באופן בלתי סביר, במיוחד במדינה שטופת שמש כמדינתנו. הדבר נצפה בבדיקות דם מקובלות ומוסמכות", כתב לין ליצמן.

לדבריו, "לפער משמעותי זה יכולות להיות השלכות בריאותיות. מחקרים רבים שנעשו בעולם מראים שיעור גדול של חסר בוויטמין D באוכלוסיות רבות, ביניהן גם מדינות שטופות שמש, ומחקרים נוספים מדגישים את ההשפעות הבריאותיות השליליות כאשר קיים חסר בוויטמין D".

לדברי ד"ר אלכס מאור, מנכ"ל סולגאר ויו"ר חטיבת תוספי התזונה באיגוד לשכות המסחר, "מחקרים שנערכו בנושא מצאו שחסר בויטמין D גורם לעלייה בשכיחות התקפי לב, עלייה בשכיחות של סוגי סרטן מסוימים כמו סרטן שד וסרטן המעי הגס, מקושר לעלייה בדיכאון, גורם לירידה בתפקוד מערכת החיסון, עליה במקרי שבר בעצמות שונות בגוף ולרככת בילדים".