רפי איתן
רפי איתןפלאש 90

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם השר לשעבר, רפי איתן, על המכתב ששיגר לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ובו בקשה לשחרר את יונתן פולארד, מכתב שתוכנו פורסם בערב השבת האחרונה בעיתון 'ידיעות אחרונות'.

לדבריו של איתן, שהיה מפעילו של פולארד,  כבר שיגר בעבר מכתבים כאלה לנשיאי ארצות הברית, ועשה זאת במשך כל חמש עשרה השנים האחרונות בתקופת חילופי הנשיאים בבית הלבן, אם כי עד כה "עשיתי זאת יותר בצנעה", כלשונו.

בדרך כלל הקפיד איתן לשלוח את המכתב כחודש או חודשיים לפני הבחירות בארה"ב, אך הפעם עשה זאת בסמוך למועד הבחירות. במכתבו כתב איתן לאובמה: "ממרומי גילי אני צופה במצבו של ג'ונתן פולארד הנמצא במאסר זה 27 שנים וליבי מתמלא חמלה וכעס. בימים אלה, מיד לאחר הבחירות בארה"ב, אני מבקש, כבוד הנשיא, במילים הנרגשות ביותר מעומק ליבי, כי תיזום מחווה ותחון את האיש".

איתן שרבים בישראל רואים בו האחראי גם להפקרתו של פולארד בידי אנשי הביטחון האמריקאים מציין כי בחר לכתוב לאובמה משום שעל פולארד נתלו האשמות שאינן קשורות בו כלל ועיקר. "האשימו אותו שהאינפורמציה שהוא מסר הגיעה לברית המועצות לשעבר וכתוצאה מכך נפלו 11 סוכנים. יותר מאוחר, לפני כחמש עשרה שנה, התגלה שמי שמסר את הידיעות לברית המועצות על אותם 11 סוכנים היה רוברס היינס, קצין בכיר ב-CIA שיושב בכלא".

לשאלה מדוע אם כן למרות שהדברים ברורים כל כך ולמרות שאחרים שביצעו פשעים חמורים פי כמה ישבו בכלא תקופות קצרות בהרבה, עדיין יושב פולארד בכלא, משיב איתן: "את זה אל תשאל אותי, אלא את האנשים שבקיאים במה שקורה היום בארצות הברית".

את הבחירה  לפנות לתקשורת ולפרסם את דבר המכתב ששיגר לאובמה מסביר איתן שהגיעה לכך השעה הראויה. זאת על אף שבראיון ל'ידיעות' ציין כי לטעמו המהומה התקשורתית שנוצרה סביב פולארד היא זו שהובילה לכך שהיה קשה לשחררו, ואם הייתה שתיקה ציבורית סביבו ניתן היה להגיע להסכמה שקטה מול הממשל האמריקאי ולהביא זה מכבר לשחרורו. על כך הוא מסכם ואומר "לא בוכים על חלב שנשפך", ומעדיף שלא להרחיב.

בהמשך הדברים נשאל איתן אודות התמודדותו המחודשת על מקום בכנסת הבאה בראש מפלגת גמלאים. הוא רומז בדבריו על דיבורים שונים לחבירות כאלה ואחרות שלטעמו תוכלנה להציג רשימה מפתיעה. "בסופו של יום תיווצר חבירה שלא רק תעבור את אחוז החסימה אלא תהיה בחוד החנית", כלשונו. באשר לאפשרות שאולמרט יהיה חלק מחבירה שכזו הוא אומר: "כל האפשרויות פתוחות".

איתן מציין בדבריו כי נחיצותה של מפלגת גמלאים קיימת למרות פעילותה הטובה של סגנית השר לאה נס שניהלה את המשרד לאזרחים ותיקים בקדנציה היוצאת. הוא סבור שנס עשתה עבודה טובה במשרדה אך "ההבדל הוא שללאה נס אין גב פוליטי והראייה היא שהמשרד בתקופתי הפעיל שלושה וחצי מיליארד שקלים וכעת הופעלו חמש מאות מיליון בלבד, כי לקשישים אין מקום בכנסת ובממשלה. כשיהיה להם מקום  - ידברו איתם אחרת".