להתנער. שנלר
להתנער. שנלרפלאש 90

באחד הראיונות האחרונים שלו כפוליטיקאי מתייחס חבר הכנסת עתניאל שנלר ביומן ערוץ 7 להתדרדרותה של מפלגתו 'קדימה' מהסיעה הגדולה ביותר בכנסת לסיעה שמקווה לצלוח את אחוז החסימה בבחירות הקרובות.

כמו כן התייחס שנלר גם לסוגיית חזרתו האפשרית של אהוד אולמרט לזירה הפוליטית למרות התסבוכת המשפטית בה הוא מצוי.

כשהוא מנתח את הסיבות להתדרדרותה של 'קדימה' מדגיש חבר הכנסת שנלר שתפקידה של מפלגת מרכז הוא להיות גורם מחבר ומלכד של ציבורים שונים, דתיים וחילוניים, ימין ושמאל, עולים וותיקים ובעלי תפיסות כלכליות וחברתיות שונות, ומטבע הדברים מפלגת מרכז אינה מחדדת דגלים אלא נוטה יותר לצד האפור והמרכזי של המפה. יכולתה של מפלגה אפורה שכזו להשפיע הוא אך ורק בממשלה, וכשהיא מחוצה לה היא הופכת פחות ופחות משמעותית.

בנוסף, מדגיש שנלר, אם בוחרת מפלגת מרכז להניף דגל קיצוני כלשהו על מנת לבלוט בימיה באופוזיציה הרי שהיא מתנתקת מהגדרתה כמפלגת מרכז. לדבריו כאשר 'קדימה' החלה את דרכה היא אכן הייתה מפלגת מרכז, אך משכשלה ציפי לבני בהרכבת הממשלה או בהצטרפות לממשלת נתניהו, היא חשה חובה לחדד מסרים בדמות ההתנגדות לציבור החרדי כאילו היה חלק מנותק מהחברה הישראלית והצגת מסרים נגד ההתיישבות משל הייתה מפלגת שמאל קיצונית. בשל התנהלות זו התרחקו ממנה חלקים ניכרים ממצביעיה שבחרו במקור האנטי דתי או האנטי התיישבותי או שבחרו להם אפיק שנראה יורת מרכזי כדוגמת הליכוד.

לנוכח כל אלה נותרה 'קדימה' נטולת מצביעים מדשדשת אל עבר אחוז החסימה.

באשר להפיכתו של אהוד אולמרט לתקווה הגדולה של 'קדימה' כמי שיוכל להרימה ממצבה הנוכחי, אומר שנלר כי יש לומר על אולמרט את מקצת שבחו לצד הביקורת עליו, וגם אם הוא התנגד בעצמו באופן חריף ביותר למדיניותו כפי שהוצגה בועידת אנאפוליס הרי שכראש ממשלה, סבור שנלר, מדובר בראש ממשלה מצוין. "מבחינת ניהול המדינה הוא היה מצוין, משכמו ומעלה. חלקתי עליו לחלוטין בנושא המדיני. באנאפוליס הוא הציג הצעות מופקרות והודעתי לחבריי שאם יעלה את הצעותיו שכוללות את מסירת ירושלים כולה וגם את גושי ההתיישבות זו סיבה להפיל אותו, אבל ייאמר לזכותו שכמנהל הוא היה ראש ממשלה מצוין".

בהתייחסו לאפשרות שאולמרט ישוב לזירה הפוליטית, סבור שנלר, כי יש להותיר את הסוגיה אך ורק לפתחו של בית המשפט, ובמידה וזה יכריע שאולמרט נקי ובר לבב הרי שגם אם הוא עצמו לא יצביע בעדו ואף ילחם נגדו, יש לאפשר לו להתמודד.

באשר לאפשרות של התמודדות תוך כדי מהלך משפטי, סבור שנלר, כי התמודדות שכזו בשלב כזה אינו הליך סביר. "אם המצב יישאר כמו היום זה לא ראוי שהוא יתמודד משום שאדם שתלוי נגדו הליך משפטי ממילא לא יוכל להיות ראש ממשלה ולא לייצג את המדינה ולכן ראוי שלא יתמודד, ואם יתמודד אני ממש לא רואה אותו מציל את 'קדימה', כי אם אלו עמדותיו המדיניות אפשר כבר להצביע לזהבה גלאון".

לטעמו של שנלר התמודדות של אולמרט תפגע רק בגוש השמאל כיוון ששבעה מנדטים שאולי יגיע אליהם לא יפגעו בגוש הימין אלא רק יפצלו את השמאל.

באשר לעתידו האישי שב שנלר וקובע כי מדובר בפרט לא חשוב לעומת הסוגיות הלאומיות. הוא עצמו אמנם מזדהה עם תפיסותיה המדיניות של תנועת הליכוד, אך להתמודד במפלגה זו כבר לא יוכל. "אני ממש לא חשוב. אנחנו בצומת דרכים חשובה ורגישה וצריך לאחד כוחות ולתת גיבוי לממשלה נבחרת. אני משוכנע שהליכוד ירכיב את הממשלה לא רק בגלל האיוש המאוד איכותי אלא גם בגלל תפיסת העולם וצורת הניהול המאוד מושכל של ראש הממשלה את המדינה".

שנלר עצמו מתכוון לסייע ככל שיוכל לחיזוק החברה הישראלית, גם אם לא בכנסת "וקרוב לוודאי שחלקי לא יהיה בכנסת".