עוזי לנדאו
עוזי לנדאוצילום: פלאש 90

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, דוחה בראיון לערוץ 7 אפשרות של משא ומתן עם חמאס.

"מה שצריך לעניין אותנו כעת זה להשלים את מה שהתחלנו והוא הרס תשתית הטרור, זה אומר פגיעה במנהיגות הפוליטית ובפיקוד הצבאי על אנשיו הרבים וסמלי השלטון שם, לכל החומרה, כל מחסני הנשק, ולא פחות מכך גם לדאוג לכך שלא ימשיכו להבריח נשק בעתיד".

לדברי לנדאו כדי להבטיח שלא תהיינה הברחות בעתיד יש לדאוג לכך שבמידה ויושג הסדר כלשהו אחרי השלמת הצעד הראשון, "אם אתה לא משתלט על שטח אתה צריך להגיע להסכם שיבטיח זאת. אם לא נצטרך להיות בשטח פיזית כדי להבטיח שלא ניתן יהיה להבריח".

כשהוא נשאל אם כוונתו היא להשתלט על רצועת ביטחון כדוגמת ציר פילדלפי מדגיש לנדאו שאינו נכנס לפירוט הצעדים הצבאיים המתבקשים, אך "בעיקרון צריך לדעת כשיוצאים למבצע שכזה אלו הדברים שצריך להכין".

באשר לדבריו אודות הצורך לפגוע גם במנהיגות הפוליטית של חמאס לא שולל לנדאו אפשרות של פגיעה גם באישים כדוגמת איסמעיל הנייה, ראש ממשלת חמאס. "אני חושב שאיש אינו מחוסן. מקורות הירי האמיתיים אינם החיילים הפשוטים שלוחצים על ההדק, אלא המחוללים של תנועת הטרור שהורגת אצלנו רבים ובהיקפים ניכרים, אלו אנשי הפיקוד הצבאי המארגנים את הרבים שיורים עלינו, ולא פחות מכך הם אלו שמנחים את התנועה הזו כתנועה פוליטית שמטרתה להרוס את המדינה והם גם מנהיגים את המנהיגות הצבאית. כולם צריכים להיות על הכוונת".

באשר לשאלת מעורבותם של כלל השרים סביב שולחן הממשלה אודות צעדי הלחימה בדרום, אומר לנדאו כי אמנם ההחלטות מתקבלות בפורום השלישייה, קרי ראש הממשלה שר הביטחון ושר החוץ, ואולם השלישייה נועצת בפורום התשיעייה ובקבינט הביטחוני כדי לקבל את הכרעותיה.

לשאלת קיומו של המו"מ העקיף בקהיר מול אנשי חמאס, מעדיף השר לנדאו שלא להתייחס למתרחש או למה שלא מתרחש שם ולא להתערב בפרטי המו"מ, אם קיים כזה, כלשונו.

השר לנדאו משוחח איתנו זמן קצר לפני שהוא יוצא בלוויית אנשי משרדו לדרום. הוא מציין כי עמו יהיו גם אנשי חברת החשמל, אנשי מקורות וחברות אנרגיה וגז. תכלית הביקור היא לוודא שהמערכות פועלות באזור זה ובמידה ויש צורך לתקן שיבושים וליקויים כאלה ואחרים הרי שתהיה אפשרות לטיפול מיידי לטובת התושבים שם.

שאלנו את השר כיצד הוא נערך לשאלה שהוא עשוי להישאל במהלך הסיור בדבר המשך העברת חשמל, גז, מים ועוד מישראל לרצועת עזה גם בתקופת מלחמה. לנדאו מצידו מזכיר ששאלות מסוג זה נשאלו כבר רבות בעבר. לדבריו הסיבה שהחשמל והגז הישראלי עדיין מועברים לרצועת עזה היא שמתווה הפעולה הנוכחית היא פגיעה בדרגי הטרור השונים והאחראים ישירות לפגיעות בנו. עם זאת לצד המערכה הצבאית קיימת גם המערכה המדינית שבה מנסים הפלשתינים לצייר ולתאר את ישראל בעולם ככזו הפוגעת בזכויות אדם, על אף שישראל טובה מכולם בתחום זה. לטעמו הפסקת החשמל והגז ברצועת עזה תהווה נשק הסברתי משמעותי ביד הפלשתינים.

השר לנדאו מזכיר שאין כל בעיה בהעברת אנרגיה לרצועה מכל מקום אחר, אך התקשורת הבינלאומית והעזתית תדע לצלם משפחה ללא תאורה ומשפחה שמתקשה לאפות לחם ואותן להפוך לנושאי דגל ההסברה והמתקפה הבינלאומית נגד ישראל.

עם כל זאת לשאלה אם בשלב מאוחר יותר של המבצע יתכן ונגיע ליום בו יקבל הוא עצמו, כאחראי על מקורות האנרגיה בישראל, הנחייה להוריד את השאלטר לרצועת עזה, אומר לנדאו כי "הכול יכול להיות".