יצחק הרשקוביץ
יצחק הרשקוביץיוני קמפינסקי

יצחק הרשקוביץ בן ה-82 לא ויתר במשך 18 שנה. בתקופה האחרונה הוא זכה לראות את סילוקה של כנופיית בדואים שפלשה לאדמתו.

כעת התבשר הקשיש כי הקרקע המדוברת – על גבול בית צפאפא – תזכה להיכלל בשכונה יהודית מורחבת, "גבעת המטוס", כך לפי תכנית מתאר שהוכנה ונידונה בעיריית ירושלים.

לפי התכנית החדשה, כ-3,000 יחידות דיור יבנו בגבעת המטוס המורחבת. (כרגע גר שם קומץ קטן של משפחות)  חשיבותה של התכנית החדשה נאמדת דרך התגובות ההיסטריות של 'שלום עכשיו'.

"איום לכל סיכוי לפתרון שתי המדינות", טען ארגון השמאל הקיצוני עם פירסומה של התוכנית, "פצצה דיפלומטית שתחסום כל אפשרות להסדר עם הרש"פ בירושלים... אזור חיץ מוחלט בין בית לחם ומזרח ירושלים".

"אלה דברים מעודדים בהחלט", אומר הרשקוביץ לערוץ 7. הרשקוביץ, תושב קריית ארבע היום, נלחם במשך 18 שנה – בבית משפט השלום, בבית המשפט המחוזי, ולבסוף בבית המשפט העליון – כדי להוכיח שהנכס הוא שלו. בכל פעם שזכה, הבדואים ערערו, בהסתמך על שטרות וחתימות שבתי המשפט קבעו כמזוייפים.

יש לו תכניות מפורטות לגבי עתיד הנכס, "אני פשוט צעיר מדי לצאת לפנסיה", הוא אומר, "מה עוד שאין שמחה בעולם כזאת שממלאת אותי כשאני נפגש עם הנוף הפנורמי של כל ירושלים מדלת ביתי".

כעת על הקרקע עומד בנין כבן 80 שנה. הרשקוביץ שיפץ אותו מעט, והוא עכשיו ראוי למגורים אך בדעתו להרוס אותו בעתיד, "כדי שאוכל לבנות דירות ברי-השגה לזוגות צעירים בעיר הבירה".

 הוא יודע היטב שערך הנכס עלה ויעלה בצורה נאה, "אבל אני מוכן לוותר על הרווחים הגדולים מפני מטרה יותר חשובה: דיור זול להשכרה". לשם כך, מחפש הרשקוביץ משקיעים, איתם הוא יתחלק ברווחים. 

ברם, לא חסרות בעיות בדרך. כקבלן בנין מוסמך ותיק – הוא עבד בקליפורניה במשך שנים טובות, הוא חש שהתכנית הנוכחית איננה עושה צדק – לא איתו ולא עם התושבים העתידיים.

הענין מורכב, אך על קצה המזלג הוא מספר כי שביל עפר ישן שיכול לשמש ככביש ייהפך לשטח ירוק להולכי-רגל. כך יישאר המבנה של הרשקוביץ ללא גישה לאמבולנסים, חנייה, וכו'.  "נכון, מתוכנן כביש בצד השני", מודה הרשקוביץ, "אבל זה יכול לקחת 10 שנים! מה אעשה עד אז?".

להרשקוביץ יש בעיה נוספת עם השביל, הוא טוען כי  יש לו סטטוס חוקי של "זיקת הנאה" [קרקע שיש זכויות שימוש גם למי שאיננו בעליה], אבל בעליה – הכנסייה האורטודוקסית היוונית – מתכחש לכך. הרשקוביץ כבר התחיל בתהליך תביעת הכנסייה בבית משפט בענין זה.