מקלט
מקלטצילום: פלאש 90

עם כניסת הפסקת האש בדרום לתוקפה יצאו מאות אלפי משפחות מהמקלטים וחזרו למציאות כלכלית קשה.

רבים מדווחים על פגיעה בכלכלת משק הבית שיצאה מאיזון והופרה על ידי הלחימה ועל קושי בחזרה לניהול נכון ותקין. רכוש רב נפגע וניזוק, ומצבי החרדה גרמו להפרת האיזון הכלכלי התקין של המשפחות.

לנוכח הקשיים יוצא ארגון פעמונים, המסייע למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית, בתכנית סיוע מקיפה על מנת לעזור למשפחות הדרום לייצב את עצמן כלכלית ולסייע להם להתקדם הלאה על אף המציאות המורכבת של חייהם.

התכנית משלבת הדרכה והכוונה כיצד יש לנהל את כלכלת הבית בשעה זו, וכן סיוע  נקודתי למשפחות  בהתאם לצרכים שנוצרו עקב מבצע עמוד ענן.

מנכ"ל הארגון, אוריאל לדרברג: "לאחר הפסקת האש איני יודע מה מאיים על תושבי הדרום יותר, המתיחות הביטחונית או המצוקה הכלכלית. לאיום הכלכלי על משקי הבית - גם הנחיות פיקוד העורף לא עוזרות".

על מנת לקדם את תכניות הסיוע והשיקום שלו פועל ארגון 'פעמונים' תוך שיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות ועם מוסדות המדינה הרלוונטיים כגון ביטוח לאומי, מס רכוש ולשכות הרווחה.

בשלב הראשון של התכנית יקלטו המשפחות המעוניינות וצריכות לחולל שינוי בדפוסי ההתנהלות הכלכליים שלהם ושחוו קושי רב וטלטלה כלכלית בעקבות המצב הביטחוני. הן תקבלנה מענה בסיסי הכולל ייעוץ, הכוונה למיצוי זכויות המגיעות להם בעקבות המצב, וכן מתן סיוע ופתרונות נקודתיים לכל משפחה בהתאם למצבה.

בשלב השני יושמו המשפחות בסדנא קבוצתית להבראה כלכלית כאשר במסגרת הסדנא יקבלו ידע וכלים לניהול נכון של התקציב המשפחתי ליציאה מהמשבר ולשם מניעת משברים עתידיים.

"משפחות רבות בדרום נמצאות עכשיו בשלב קריטי", אומר לדרברג. "במהלך מבצע עמוד ענן נפגעו משקי בית רבים עקב הימנעות מתעסוקה ונזקים כלכליים שהפרו את האיזון הכלכלי הביתי".

לדבריו הסיוע בימים הקרובים יכול להטות את הכף מהמשך ההידרדרות הכלכלית לתהליך הבראה ויציבות כלכלית. "אני קורא לכל מי שרוצה לסייע למשפחות הדרום להצטרף ולתרום לתכנית הסיוע המקיפה".