מירי צחי בבית המשפט.
מירי צחי בבית המשפט.חזקי עזרא

בית המשפט העליון קיבל היום (חמישי) חלקית את ערעור המדינה על פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר דחה את דרישת המשטרה מהצלמת מירי צחי מהעיתון "מקור ראשון" למסור לידיה תמונות מאירועי היום בו התפרעו צעירים יהודים בחטמ"ר אפרים.

נציין, כי תחילה פסק בית משפט השלום כי על צחי להעביר את מרבית התמונות שצילמה לידי המשטרה, זאת למרות טענתה לפיה יש בהעברתן של חלק מהתמונות כדי לחשוף מקורות עיתונאיים, אולם שופט בית המשפט המחוזי בי-ם, משה יועד הכהן, החליט לצמצם מאוד את היקף התמונות אותן נדרשה צחי למסור לידי המשטרה.

בין השאר קבע אז השופט, כי בנוגע לחלק מהתמונות קיים חשש כי יובילו לחשיפת מקור, וכי חיסיון עיתונאי לא חל רק על שאלות ישירות על זהות המקור, אלא גם על מידע עיתונאי אשר תוכנו עלול לחשוף מקור עיתונאי.

בית המשפט העליון דחה חלק מטענות המדינה וקיבל את טענתה של מירי צחי וטענת העיתון מקור ראשון, לפיה הגבלת החיסיון רק לגזרה המצומצמת של שאלות ישירות אודות זהות המקורות, עלולה להביא לסיכולו של החיסיון העיתונאי.

למרות זאת קבעו שופטי בית המשפט העליון, כי המשטרה תוכל לפנות פעם נוספת לבית משפט השלום, זאת על מנת להוכיח כי ביצעה את כל פעולות החקירה הנדרשות וכי את המידע הדרוש לה לא ניתן לקבל אלא מתוך עיון בתמונות שצילמה צחי.

אירועי חטמ"ר אפרים

לפני קרוב לשנה, בלילה שבין ה-12 ל-13 בדצמבר 2011, חדרו כ-50 פעילי ימין לבסיס מפקדת החטיבה המרחבית אפרים, הבעירו צמיגים בקרבת הבסיס וגרמו נזק לרכבים באמצעות יידוי אבנים, השלכת בקבוקי צבע ופיזור מסמרים על הכביש. כוחות צה"ל בשיתוף כוחות משטרת ישראל הדפו את הפעילים מן הבסיס.

באירוע נוסף שהתרחש באותו אזור, יודו אבנים לעבר רכבו של מפקד החטיבה המרחבית אפרים, מפקד החטיבה לא נפגע.

על פי הערכות ביקשו הפעילים להסיט את תשומת הלב הצה"לית מפיינוי והרס מאחזים, מהלך שככל הנראה נערכו לו כוחות הביטחון במהלך אותה יממה.

במהלך אותו לילה שהתה צלמת מקור ראשון מירי צחי באותה גזרה וצילמה את האירועים שהתרחשו בכמה מקומות. המשטרה, אשר גילתה כי בידי צחי תמונות אשר עשויות לכאורה לסייע לה בחקירת האירועים, דרשה מצחי למסור את התמונות לידיה. צחי והעיתון סירבו לבקשה בטענה שהעברת התמונות עלולה לחשוף את המקורות שמסרו לצחי כי באותו ערב יתקיימו באזור אירועים מעין אלו. בנוסף טענו עורכי דינה של צחי, כי המשטרה לא עשתה כל מאמץ להשיג את הראיות הדרושות לה תוך הימנעות מפגיעה בחיסיון העיתונאי.