כנס הקרדיולוגים הבינלאומייוני קמפינסקי

בתל אביב נפתח היום כנס הקרדיולוגים הבינלאומים. מומחי לב מרחבי העולם מגיעים כדי ללמוד על ההתפתחויות האחרונות בתחום המשלב רפואה והייטק ברמה הגבוהה בעולם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרופ' חיים לוטן, מנהל מחלקת הלב בבית החולים הדסה ויו"ר הכנס על האירוע ומה שמאחוריו.

כבר בראשית דבריו מציין פרופ' לוטן את היות תחום הלב וכלי הדם הגורם הראשון במעלה לתמותה, וישראל היא חלוצה במיזמי סטארט אפ בתחומים אלה. לא פחות מחמש מאות חברות עוסקות בתחום ומציגות את צמרת ההישגים הטכנולוגיים בעולם בתחום זה. לנוכח עובדה זו הוחלט כבר לפני עשור להקים את הכנס המכנס לתוכו למעלה מאלף מומחי לב וטכנולוגיה מרחבי העולם.

האירוע יתקיים החל מהיום, יום ראשון ועד יום שלישי, ובמהלכם ייחשפו המצאות טכנולוגיות שהפכו את ישראל למעצמה מובילה בתחום. "אין ספק שהקרדיולוגיה שינתה את פניה בשני העשורים האחרונים", אומר פרופ' לוטן ומציין כי לפני כעשור כעשרה אחוזים היו נפטרים מהתקפי לב ובזכות הפיתוחים האחרונים כיום מדובר על פחות משלושה אחוזים. כך גם בשלוש השנים האחרונות מוחלפים מסתמי לב תוך כדי צינטור וכיום חלק ניכר מהניתוחים נמנעים.

בנוסף מספר פרופ' לוטן על שילובה המשמעותי של המהפכה הסלולארית בעשייה הרפואית בתחום זה. הוא מזכיר כי כיום כל ילד מסתובב כשבכיסו מכשיר סלולארי שאינו אלא מחשב קטן עם יכולות משמעותיות ביותר המנוצלות בתחומי הרפואה. כיום, הוא מספר, יכול המכשיר הסלולארי לבדוק דופק, טמפרטורה, לחץ דם ונתונים נוספים, להעבירם למרכזי בקרה, להגיע למסקנות רפואיות ובהתאם ליידע את הרופא המטפל במצבו של חולה שלא יצא מהבית ולא נזקק לשירותיה של אחות במרפאה כלשהי.

עוד הוא מזכיר את הבדיקות התקופתיות הנערכות לקוצבי לב. הצורך הוא בשתי בדיקות בשנה על מנת לבחון את תפקוד הקוצב, מצב הסלולה ונתונים נוספים, ואם עד כה היה נאלץ המטופל לטלטל את עצמו לבדיקה הרי שהיום הוא יכול לבצעה מהבית, וכשמדובר באנשים מבוגרים ולעיתים מוגבלים לשינוי שכזה יתרון דרמטי.

להערכתו של פרופ' לוטן המהפכה הסלולארית עוד תוביל למשמעות רבה אף יותר בעתיד הנראה לעין. עם זאת הוא מציין כי התחום מעלה סוגיות נלוות שבהן יש לדון ארוכות כדוגמת סוגיית הביטוח, התשלום, האחריות, התקשורת, האבטחה ועוד. במהלך הכנס ידונו המשתתפים בין השאר גם בכך.

כאמור, הישראלים מוצאים את עצמם מובילים את התחום ומומחים מרחבי העולם חשים צורך להגיע ולהתעדכן בפיתוחים האחרונים. בהקשר זה הוא מזכיר נשיא של חברה המעסיקה כחמישים אלף איש שהוא וסגנו מגיעים לאירוע, כמו גם ראשי חברות ענק נוספות.

באשר לשאלה מה יש בו בישראלי הממוצע שמוביל אותו להיות כה דומיננטי בתחום זה, אומר פרופ' לוטן כי אין בידו תשובה מיידית וברורה, אך הוא יעשה שימוש בתשובתו של נשיא המדינה שאמר בכנס שהתקיים לפני כשלוש שנים כי יש בו בראש היהודי משהו מיוחד, הוא אף פעם אינו מרוצה ואינו מסתפק במה שיש לו ומשום כך הוא חותר להתקדם, להוביל לפיתוח הבא ולשאוף להתקדמות הטכנולוגית הבאה.

האם אנחנו מתקרבים ליום שבו מחשבים יחליפו את הרופאים? פרופ' לוטן משוכנע שאנחנו רחוקים מהיום הזה. לדבריו האנושות ממציאה מחלות חדשות והתבגרות האוכלוסייה מציבה בפני מערכות הרפואה אתגרים שונים חדשים ובלתי פוסקים.