אליהו אבניאל, הלוחם שנקלע לזירת קריסתו של בניין הממשל בצור לפני שלושים שנה, איתר את ניסים, הלוחם שאותו הציל מתחת להריסות ואותו חיפש במשך כל השנים שחלפו מאז.

כזכור, לפני כשלושה שבועות פרסמנו כאן בהרחבה את סיפורו של אליהו החל מהרגע בו חזה כיצד בניין הממשל קורס לנגד עיניו כמו בניין קלפים. בסיפורו התמקד אבניאל במפגש עם ניסים, לוחם שאותו איתר מתחת להריסות.

"כשהבטון מתחיל להתרומם אני מסתכל פנימה ורואה זוג עיניים, כמו חתול. אני מסתכל עליו והוא עלי ואני צועק 'יש כאן מישהו חי'. הושטתי לו יד והוצאתי את האבן שהייתה מתחת לסנטר שלו. הוא אמר לי 'אני חי, תוציא אותי מפה'. אמרתי להם שיש כאן מישהו חי אבל הטרקטור לא הצליח להרים את הפלטה. היא הייתה כבדה מדי. תוך כדי שהיא מתרוממת מעט הבאתי ג'ק מהג'יפ שלי ואיתו ניסיתי להוריד כמה אבנים שלחצו לחייל על בית החזה והפריעו לו לנשום", סיפר אז אליהו שתיאר כיצד נלכד תוך כדי הניסיונות להציל את הבחור מתחת לקורת בטון ענקית שנפלה על שניהם. בדקות אלה של שהיה בכיס האוויר שנוצר במקום - נולד הקשר בין השניים.

אליהו שאל את הבחור לשמו, ניסים, וניסה לעודד אותו שיתרחשו ניסים והוא יינצל. הוא אף הבטיח לו שלא יעזוב אותו. הבטחה זו ניקרה בראשו במשך כל השנים שחלפו מאז ואיתה הרצון לדעת מה עלה בגורלו של ניסים.

באותו יום בו שוחח עם ערוץ 7 קיבל אליהו שיחת טלפון מתחקירני ערוץ 2 שאיתם היה בקשר קודם סביב סיפור הבניין שקרס והחיפושים אחרי ניסים. התחקירנים בישרו לו שנראה שמצאו קצה חוט שיוכל להוביל אותו אל החייל שאותו הוא מחפש. שיחה זו התקיימה כעשרים דקות לאחר השיחה עם יומן ערוץ 7.

אמש, ביומן מוצאי השבת של חדשות ערוץ 2 שודר סיפורו של אליהו ובו גם המפגש עם ניסים שעדיין נושא בגופו את צלקות היום ההוא מתחת להריסות בצור, אך כיום הוא בעל מראה חרדי לחלוטין. ביומן ערוץ 7 היום שוחחנו עם אליהו על המפגש המרגש.

ברגע הראשון בו ראה את ניסים זיהה בעיניו את אותו לוחם לכוד שהציל, ובכל זאת ביקש לבדוק עוד משהו אחד, את הצלקת שבראשו. הייתה זו צלקת שנפערה כאשר מוט ברזל בעובי של כ-12 מ"מ ננעצה בראשו תוך כדי הקריסה וכשמונה עד עשרה ס"מ נכנסו לראשו. המוט יצא כשהקורה הורמה וכאשר החליט שימנע בכל מחיר את כניסתה חזרה לשם ונכנס אל מתחת להריסות נלכד גם הוא תחת קריסה חוזרת של הקורה. לאליהו היה ברור שצלקת שכזו לא תימחק גם אחרי שלושים שנה ואותה ביקש לראות מיד בפגישתם. "זה אתה", אמר לו כשמצא את הצלקת מתחת למגבעת החסידית והכיפה הגדולה.

על קצה החוט שמצאו תחקירני ערוץ 2 הוא מספר כי היה זה קולו של ניסים כפי שהוקלט בשיחת רדיו באחד הערוצים החרדיים לפני כעשור, ושם סיפר על חייל גולני ששטף את פניו מתחת להריסות. אבניאל אמנם אינו חייל גולני אך זכור לו היטב כיצד הוציא את מימייתו, שטף את פניו ועיניו של ניסים מהדם וניסה לעודד אותו. כששמע את קולו של ניסים ידע בוודאות שמדובר באותו חייל. "שמעתי את הקול והיה לי ברור שזה הוא".

אז על מה מדברים בפגישה שכזו, אחרי שלושים שנות נתק? ניסים סיפר לאליהו שגם הוא חיפש בכל אותן שנים את אליהו, ומאז שנאמר לו כי יש מישהו שרוצה לפגוש אותו לא ישן יומיים. השניים שוחחו על השינוי שחל בו, על המשפחה, הדבקות בעולם התורה והחזרה בתשובה. בין השאר גם פתח לפניו אלבום ובו תמונות החברים שנהרגו באסון וכאלה ששרדו את אסון צור הראשון אך נהרגו באסון השני.

נושא נוסף שעלה בין שניהם הוא הסירוב המקביל של שניהם לשתף פעולה עם תחקירני ערוץ 2 במידה והמפגש ישודר בערב שבת כפי שתוכנן מלכתחילה. "הם אמרו שהולכים לשדר את המפגש ביומן שישי ואמרתי שגם אם יש ספק חילול שבת לא אשתף פעולה למרות שהיה בי הרצון הגדול לפגוש את ניסים. אמרתי להם שהם מאבדים שליש מהצופים ששומרים מסורת והסתבר שגם ניסים אמר להם דברים דומים והודיע שהוא לא משתף פעולה אם יהיה שידור בערב שבת. בסופו של דבר ערוץ 2 התכופף בפני הערך הזה של יום השבת".

במהלך השיחה סיפר ניסים לאליהו על הימים בבאר שבע, העיר בה הוא מתגורר, תחת נפילות הגראדים. "כל בום החזיר אותו שלושים שנה אחורה. אמרתי לו שיבוא ליהודה ושומרון, המקום הכי רגוע. אמרתי לו שיבוא אלי לעטרת. הוא אמר שיבוא".

סוגיה נוספת שהטרידה מאוד את אבניאל היא סוגיית ההנצחה, או ליתר דיוק היעדר ההנצחה. אבניאל התוודע תוך כדי החיפוש לוויכוח בין הגרסה הרשמית ולפיה הבניין קרס כתוצאה מתאונה לבין גרסתם של כל מי שהיה במקום ולפיה מדובר בפיגוע בו מכונית תופת היא שהביאה לקריסה. לדבריו התחושה הייתה שאם מדובר בתאונה אין צורך בהנצחה. לעומת זאת נודע לו על קיומו של בית כנסת שהוקם על ידי בני משפחה של אחד ההרוגים על שמם של 76 ההרוגים.

אבניאל מספר כי כעת בכוונתו לפנות אל תורמי בית הכנסת ולנסות לקיים מכאן ואילך בכל יום כ"ה בחשוון אירוע זיכרון מסודר לזכר הנופלים בהם חיילי צה"ל, אנשי שב"כ וכוחות הביטחון השונים ונציגים ישראליים.