השר לנדאו עם עמיתו הקנדי
השר לנדאו עם עמיתו הקנדיגדעון אלון

שר האנרגיה והמים של ישראל, ד"ר עוזי לנדאו, נפגש היום (ראשון) עם השר להגנת הסביבה של קנדה, פטר קנט. השרים דנו במגוון נושאים מדיניים, כלכליים וסביבתיים.

השר לנדאו הודה לעמיתו על תמיכתה של קנדה ועמידתה לצד ישראל בהצבעה האחרונה באו"ם, במסגרתה התנגדה קנדה לקבלת הרשות הפלשתינית כמדינה משקיפה. "עמדתה של ישראל כי שלום ניתן להשיג רק באמצעות משא ומתן ללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות צעדים חד-צדדיים קיבלה חיזוק באמצעות ההצבעה הקנדית" אמר לנדאו והוסיף: "אנו זוכרים את הזמנים בהם עצרת האו"ם קיבלה החלטה שהשוותה את הציונות לגזענות. כבר אז, עמדה קנדה לצידנו".

לנדאו אמר "בין המדינות קיימת מערכת יחסים ארוכת שנים, חמה וחזקה המבוססת על אמונות וערכים משותפים. קנדה ידידה קרובה לישראל, ואנו רואים בה שותפה טבעית במסגרת המאמץ לפיתוח משאבי הטבע". הוא הוסיף וסיפר לעמיתו על התקנות הסביבתיות לקידוחים ימיים אותן מגבש בימים אלה משרד האנרגיה והמים. "באמצעות קשרי העבודה שנרקמו בשנה האחרונה בין שתי המדינות, אף נעזרנו בידע הקנדי בגיבוש הנהלים החדשים".

לנדאו סקר בפני קנט את המאמצים שמשקיעה ישראל בשיפור איכות הסביבה, בדגש על תחום המים. "ישראל היום היא שיאנית עולמית בשימוש חוזר במי ביוב המטוהרים ומושבים להשקיה. 90% ממי הביוב שלנו מטוהרים, ו-75% מהם הולכים לשימוש חוזר לחקלאות. כך, אנו מנצלים את מעט המים שיש לנו פעמיים".

בהמשך לדברים אלו, אמר השר הקנדי להגנת הסביבה: "זה יהיה נהדר אם נוכל לעבוד במשותף בכדי לקדם את הנושא, תוך דגש על סיוע למדינות העולם השלישי".

סוכם כי במסגרת הכרזת האו"ם על השנה הזו כשנת המים העולמית, יפעלו שני השרים במשותף לקידום החלטה באו"ם שתציב יעד של הכפלת אחוז השפכים הנאספים, מטופלים ומושבים לשימוש חוזר ברחבי העולם עד 2025. שאיפה אותה הציג השר לנדאו לראשונה בפורום העולמי ה-6 למים שנערך במרץ האחרון במארסי. "אנו רואים החלטה זו דומה בחשיבותה להחלטות ועידת קופנהגן בנוגע להפחתת פליטות. "ההתייחסות  לשפכים כמשאב ולא כפסולת היא שינוי מחשבתי שחוללנו בישראל, ואותו חשוב לנו להוביל בעולם כולו.  זו עוד תרומה ישראלית לאיכות הסביבה העולמית". אמר לנדאו. "לתושבי קנדה יש הרבה מה ללמוד מאזרחי מדינתך על שימוש מושכל וחסכון במים" אמר קנט בתגובה. 

בסיום המפגש, הודה השר לנדאו לשר קנט על האירוח בעת ביקורו המוצלח בקנדה בסוף אוקטובר האחרון, שם נפגשו השניים לראשונה. השר קנט הציע לבחון דרכים נוספות לקידום שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, והצהיר כי הקנדים ישמחו לארח משלחת עסקית ישראלית במדינתו כבר באביב הקרוב. "ראש ממשלת קנדה הארפר וראש ממשלת ישראל נתניהו, הדגישו פעמים רבות  כי שרי שתי הממשלות צריכים לעבוד על מנת לשפר את המסחר בין המדינות. אני מקווה שיחד נאיר את אורנו על פינות חשוכות בעולם". סיכם השר הקנדי את הפגישה.